Strul i Aitik med nya malmkrossen

Strul i Aitik med nya malmkrossen
Boliden brottas med inkörningsproblem på de nya anläggningarna i koppargruvan Aitik i Gällivare. Det är framför allt malmkrossen som strular.

Det har bokstavligt talat kommit grus i maskineriet i Bolidens jätteinvestering i Aitik.

Ända sedan i våras när nya anläggningarna kördes igång har det varit något som krånglat.

Just nu är det de två nya krossarna som ska förvandla stora stenblock till hanterliga bitar på maximalt fyra decimeter för vidare transport in till det nya anrikningsverkets kvarnar, som gör stenarna till grus.

– Ja vi är frustrerade över att krossarna inte fungerar som de ska. Vi arbetar hårt med att få detta löst så fort som möjligt, säger Bolidens vd Lennart Evrell i dagens nummer av Affärsvärlden.

Nästa vecka kommer Bolidens rapport för tredje kvartalet och då kommer man att redogöra mer i detalj för inkörningsproblemen i de nya anläggningarna i Aitik.

– Men vi är väldigt nöjda med Aitikinvesteringen i stort sett. Jämför vi med andra gruvprojekt i världen, som ofta dras med stora förseningar, har vi varit förskonade i Aitik, säger Lennart Evrell.

Boliden har satsat 6 miljarder kronor på att fördubbla malmbrytningen i koppargruvan Aitik och göra Aitik till världens mest produktiva och effektiva gruva.

De gamla krossarna, det gamla anrikningsverket, truckverkstaden, lager och andra byggnaden ska rivas för att ge plats åt den nya gruvbrytningen.

De ligger nämligen mitt på malmkroppen och måste flyttas för att kunna öka malmbrytningen från dagens 18 miljoner ton per år till 36 miljoner ton 2014.

På det här sättet har den tillgängliga malmreserven ökat från 219 miljoner ton till 630 miljoner och gruvans livslängd har ökat från tidigare beräknat 2016 till 2025 — med stor chans att leva ytterligare minst 20 år.

Aitik är Sveriges största gruva alla kategorier och Europas största dagbrott. Gruvan är stor som hela Stockholms innerstad.

Den är nästan tre kilometer lång, en kilometer bred och 400 meter djup. Nu ska den bli både bredare och djupare – ända ned mot 600 meter.

När gruvdriften en gång upphör och industrimiljön ska omvandlas till naturmiljö igen kommer gruvan att vattenfyllas och förvandlas till Sveriges i särklass djupaste sjö.

Men den processen kommer att ta 150 år.

Se bildspel på nyteknik.se

Se Bolidens reklamfilm om nya Aitikinvesteringen.

Relaterade artiklar

Krigets påverkan är både direkt och indirekt
NCC köper danskt entreprenadföretaget
NCC Housing blir Bonava
WSP förvärvar PRD konsult