Byggprojekt

Tunnelbanearbetet går in i ny fas

Upphandlingarna av bergentreprenaderna börjar bli klara. Foto: Region Stockholm.

Upphandlingarna av de grövsta jobben – bergentreprenaderna – närmar sig sitt slut. Nästa års fokus på upphandlingssidan ligger mer på finliret, det vill säga bygg, installation och BEST (Bana, El, Signal och Tele).

När Region Stockholm summerar året konstateras att upphandlingarna av alla de större bergentreprenaderna nu antingen är klara eller pågår. De sistnämnda är Hammarby kanal, Slakthusområdet, Järla, Södra Hagalund och anslutningsspåret under jord mellan depån i Högdalen och spåren mot Farsta. Dessa beräknas bli klara under våren 2022.   

Tunnlar blir tunnelbana

– Det är tydligt att vi är på väg in i ett nytt skede, för stort fokus under nästa år ligger på upphandlingar inom bygg, installationer och BEST – allt det som gör tunnlarna till tunnelbana, säger upphandlingschef Iveta Sandström.

Totalt för hela utbyggnaden är ungefär hälften (49 procent) av den totala summan upphandlingar i kronor klara. 24 procent pågår och 27 procent återstår. Tar man ner det på delprojekt så är 96 procent av upphandlingarna klart för Barkarby där endast fyra procent återstår att upphandla. För Arenastaden är 34 procent av upphandlingarna klara, 32 procent pågår och 32 procent är kvar.

Arbetstunnlarna snart klara

För projekt Depå är 41 procent klara, 56 procent pågående och 3 procent återstår. Vad gäller Projekt Nacka, Södermalm och Söderort är 44 procent av upphandlingarna klara, 20 procent pågår och 36 procent återstår att upphandla. Saknas i sammanställningen gör tunnelbanan till Älvsjö, som är det senaste projektet.

Ser man mer konkret, vad som i själva verket utförs, så har i år nästan alla arbetstunnlar blivit klara. Fokus framöver kommer, enligt Region Stockholm, att ligga på spår- och servicetunnlar och andra utrymmen som behövs under och ovan jord.