Utställaren som ersatt produkter med må bra-upplevelser

Utställaren som ersatt produkter med må bra-upplevelser
Tid för dig är temat i Danfoss monter. Foto: Susanne Bengtsson

Många montrar svämmar över av produkter som besökarna kan känna och klämma på. Danfoss har valt en annan taktik. De visar inga fysiska produkter alls i sin monter.

Danfoss, ett företag inom värme-och kylteknik, har valt en annorlunda taktik på årets mässa. I montern syns varken ventlier, filter eller kompressorer, produkter som man som besökare kan förvänta sig.

Istället upptas monterytan av två frisörer och en barista. ”Tid för dig” är temat och alla besökare kan njuta av en kopp kaffe, passa på att få håret klippt eller skägget trimmat.

”Vi vet att ditt jobb som VVS-installatör kräver att du är upptagen från tidig morgon till sena eftermiddagar. Därför har vi bestämt oss för att ge dig en välförtjänt paus på Nordbygg”, skriver Danfoss i informationen till sina kunder.

Kön till frisörerna ringlar lång och varje kund får max 30 minuters behandling.

-Vi vill skilja oss från mängden, det gäller ju att locka folk. Hos oss får man lite tid för sig själv, här ska man må bra, säger Jörgen Olsson i Danfoss-montern.

Jörgen Olsson och Sara Krusell från Danfoss i kaffebaren. Foto: Susanne Bengtsson

För de som vill fördjupa sig mer i företagets produkter finns en lösning där man skannar en QR-kod och kan testa olika produkter med hjälp av AR-teknik.

-Vi har ersatt de fysiska produkterna med digitala. Förr hade vi bara produkter i montern, nu har vi inga alls. Våra besökare konstaterar att vi tänker annorlunda, vi får utvärdera senare hur vi nått ut med vår digitala produktinformation, säger Sara Krusell, ansvarigför marknadskommunikation på Danfoss.

Många passade på att fixa håret på Nordbygg. Foto: Susanne Bengtsson

Relaterade artiklar

Bristande konkurrens inom byggmaterialindustrin