Världsunik dumper på plats i NCC:s stentäkt

Världsunik dumper på plats i NCC:s stentäkt
Världens första anläggningsmaskin tillverkad med fossilfritt stål är nu i drift. Foto: NCC

Nu har världens första anläggningsmaskin tillverkad med fossilfritt stål anlänt till NCC:s stentäkt i Södra Sandby utanför Lund.
– Samhället är beroende av sten- och bergmaterial under överskådlig tid framöver, då viktigt att vi bedriver arbetet i våra täkter på ett hållbart sätt, säger Ylva Lagesson, affärsområdeschef NCC Industry.

Södra Sandby är NCC:s största stentäkt. Härifrån levereras cirka en miljon ton sten varje år. Det är material till olika byggen, men också till asfalt- och betongproduktion.
Bland alla anläggningsmaskiner finns numera en som är speciell: världens första anläggningsmaskin tillverkad med fossilfritt stål. Det är en A30G ramstyrd dumper, är tillverkad av Volvo Construction Equipment.
‒ Dumpern som nu tas i drift av NCC inleder skiftet mot fossilfritt entreprenadarbete och är den första i fossilfritt stål som levererats till kund. Att gå från ord till handling är avgörande för att bygga den värld vi vill leva i, säger Melker Jernberg, vd Volvo CE.

Dumpern är en världskändis

Dumpern överlämnades till NCC tidigare i sommar och fick då mycket uppmärksamhet. Bland annat medverkade USA:s klimatsändebud John Kerry när NCC tog emot dumpern.
‒ Det är fantastiskt roligt att vi nu har denna världskändis på plats i NCC:s täkt. Samhället är beroende av sten- och bergmaterial under överskådlig tid framöver för att bygga den infrastruktur som efterfrågas. Det är då viktigt att vi bedriver arbetet i våra täkter på ett hållbart sätt. Här ser vi att till exempel maskiner och teknik kan bidra till minskade utsläpp, säger Ylva Lagesson, affärsområdeschef NCC Industry.

Ylva Lagesson, affärsområdeschef NCC och Melker Jernberg, vd Volvo Construction Equipment.

Lika – fast ändå inte

Dumpern är av modellen A30G och är producerad i Volvo CE:s anläggning i Braås med fossilfritt stål från SSAB. Den är precis som de andra av samma modell – förutom det fossilfria stålet då.

Maskinen drivs med HVO, biodiesel. Från och med nu är den i alltså drift i täkten.
Enligt Ylva Lagesson är det roligt och speciellt att NCC är först, och något de är stolta över.
‒ Men det som räknas är att alla inblandade visar att det är möjligt. Det är fantastiskt roligt att en sådan här maskin har blivit verklighet och framöver hoppas och tror jag att det kommer fler maskiner med fossilfritt stål, säger hon.

Vill fortsätta testa ny teknik

För att göra produktionen med hållbar jobbar NCC med bland annat med elektrifiering, miljövänliga bränslen och biologisk mångfald i täkterna.
‒ För att den hållbara förflyttningen ska vara möjlig behövs långsiktiga och proaktiva samarbeten likt det vi har här i Skåne med Volvo CE och SSAB. Jag hoppas att täkten i Södra Sandby kan fortsätta vara en plats där vi testar ny teknik och hållbara lösningar, säger Ylva Lagesson.

Framöver ska NCC fortsätta dialogen med Volvo, med hoppas även att fler utvecklare kliver fram och vill vara med i utvecklingen.

Levererades i anslutning till klimatkonferensen

1 juni i år överlämnades dumpern av Volvo CE till NCC. Det skedde under en ceremoni anordnad av Leadership Group for Industry Transition, Leadit. Ceremonin hölls i anslutning till FN:s klimatkonferens Stockholm +50.

Medverkade vid överlämningen gjorde bland andra Martin Lundstedt, vd och koncernchef Volvo Group, Tomas Carlsson, vd NCC, Annika Strandhäll, klimat- och miljöminister, John Kerry, USA:s klimatsändebud, Melker Jernberg, vd Volvo Construction Equipment, och Martin Lindqvist, koncernchef och vd SSAB.

Dumpern levererades nio månader efter att Volvo presenterat världens första konceptfordon med fossilfritt stål och tio månader efter att SSAB visat upp det första stålet som tillverkats med vätgas i stället för med koks.

Källor: SSAB, Volvo

Relaterade artiklar

Bygger ut anstalten för 900 miljoner kronor
Vinstvarning från NCC
”En risk för hela den svenska byggindustrin”
Käpplaverket byggs om för en miljard