Nyheter

Västsvenskar vill starta vindkrafttillverkning

Tre västsvenska företag har långtgående planer på att starta vindkrafttillverkning. Ett är Berg Propulsion som idag tillverkar fartygspropellrar. <br></br> — Vi vill ta fram ett vindkraftverk som det står Berg på, säger Martin Persson.

Enligt en utredning kan tillverkning och underhåll av vindkraft resultera i 12 000 nya svenska jobb 2020. Första steget har tagits i Västsverige. Bolagen Berg Propulsion på Öckerö, Mattssonföretagen i Uddevalla och Wästgöta Wind i Grästorp arbetar alla för att starta tillverkning av vindkraftverk. Därmed kan Sveriges enda tillverkare av vindkraftverk, Morphic Wind snart få sällskap.

— Vi tittar på verk med en effekt på mellan 2,5—5 megawatt. Vi ska köpa in vissa delar, tillverka en del själva och sedan montera verken i Göteborgsområdet, säger Martin Persson på Berg Propulsion.

Företaget tillverkar fartygspropellrar, omsätter 2 miljarder kronor och har 300 anställda.

Vilka synergieffekter finns med propellertillverkning?
— Det finns vissa likheter med drivlinan och kontrollsystemen, säger Martin Persson.

I maj eller juni kommer Håkan Svensson, ägare till Berg Propulsion, att ta ett konkret beslut om hur satsningen ska gå vidare.
— Men vi är entreprenörer så det kan bli så att vi inte ser att det finns några pengar i det och då släpper vi det, säger Håkan Svensson.

Mattsongruppen i Uddevalla har redan hunnit med att tillverka en del torn. Nu utreder de om de ska starta tillverkning av hela verk på licens eller bygga en anläggning för att bli en större underleverantör.

— Men vi måste först få svar på frågan om det lönar sig att starta tillverkning i Sverige. Vi ska ta ett beslut i sommar, säger Sören Forsberg, Mattsongruppens vd.

Wästgöta Wind sätter upp vindkraftverk men har även utvecklat ett eget verk. Nu ska bolaget söka riskkapital för att kunna sätta upp verket och pröva det i praktiken. Ett nytt bolag är under bildande.

— Verket har en effekt på 3, 6 megawatt och fem företag är involverade. Går allt vägen kan vi ha tillverkning igång om ett år, säger Bernard Emanuelsson på Wästgöta Wind.

Hur många jobb det skapar är en öppen fråga.
— Men en sådan här industri kommer aldrig att kunna ersätta bilindustrin som bland annat Maud Olofsson har sagt, Sören Forsberg på Mattsongruppen.