Nyheter

”Vi hade kunnat växa på alla bredder”

Peter Söderberg, projektchef för Nordbygg. Foto: Susanne Bengtsson

Innovation har gått som en röd tråd genom årets mässa.

Bland nyheterna har funnits guidade turer, byggmingel och ett tydligare program mot beställarna.

–  Vi känner ett stort ansvar att få till en attraktiv mässa, men jag är stolt och nöjd att vi fått ihop en sådan här mötesplats som håller en så hög nivå, summerar Peter Söderberg, projektchef, årets Nordbyggmässa, som avslutades i fredags.

Nordbygg 2018 har varit fullbokad och välbesökt. På utställarlistan har över 900 företag, fördelade på 830 montrar, deltagit.

– Vi har tagit all tillgänglig yta i anspråk, 36 000 kvadratmeter. Det har varit ett stort tryck i år. Vi hade kunnat växa på alla bredder, säger Peter Söderberg, projektchef för Nordbygg.

Besökssiffran landade på 48 260, vilket är en ökning med tusen personer jämfört med Nordbygg 2016. 

– Vi kan kanske inte mäta oss med de stora tyska byggmässorna, men jag tycker ändå att Nordbygg håller en hög internationell klass när man ser till hur den är strukturerad, till innehållet och till affärsnyttan.

Kunskapsutbudet är något annat som Peter Söderberg är nöjd med. De öppna seminarieprogrammen har varit ovanligt välbesökta.

– Huset har varit fyllt med en massa kompetens.

Årets upplaga har innehållit ett antal nyheter. Med arrangerade guidade turer har man lotsat besökarna genom utvalda delar av mässan och genom olika teman.

– Byggminglet, som blev riktigt lyckat, var en annan nyhet. Vi har tidigare fått signaler från utställarledet att de ville träffas, och det var ett önskemål som vi tog vara på.

Årets fokusområden för mässan var rekrytering, digitalisering, jämställdhet och beställarrollen.  

– Vi ville ha ett tydligare program mot beställarna, för att hjälpa dem att hålla sig uppdaterade.

Det utländska inslaget växer för varje år. Av de 900 företagen var cirka 200 utländska utställare, en fördubbling jämfört med Nordbygg 2014. I år deltog fem handelskamrar med egna nationsmontrar: Tjeckien, Estland, Lettland, Bayern och Österrike. 

Ser man till ämnesområden så har innovation, digitalisering och uppkopplade system varit riktigt hett i år.

– IoT, solteknik och smart teknik har det varit ett stort intresse för.

Har du haft tid att gå runt och njuta av mässan?

– Det tar alltid två dagar innan jag har tid att gå runt. Men sedan har jag varit runt och tittat. Men det finns alltid någon vrå som jag missar. Jag är jättenöjd och stolt att vi fått ihop en sådan här mötesplats.

När börjar du planera nästa mässa, Nordbygg 2020?

– Efter sommaren börjar vi rita på nästa mässa. Då brukar hälften av montrarna redan vara bokade, och det är det bästa kvalitetsbetyget vi kan få.