Nyheter

Volvo viktigt för <br></br> Skövdes byggare

Högskolan, försvaret och Volvo. Det är tre viktiga komponenter för Skövdes välmående. Men nu finns en oro för vad som ska komma.

Skövde ligger på många sätt mitt emellan saker. Mitt emellan Vänern och Vättern. Mitt emellan Mariestad och Falköping. Och på sätt och vis mitt emellan Stockholm och Göteborg. För många är Skövde en stad som man passerar mellan Sveriges två största städer. För några år sedan hade också SJ planer på att låta bli att stanna med sina X 2000-tåg vid Skövde, enligt Eric Larsson, vd för Calles Bygg.

— Det hade blivit en katastrof och det var många som protesterade så det beslutet drogs in, förklarar han under en biltur runt staden.

Calles Bygg är ett byggföretag, stationerat i Skövde. Han gissar att de är bland de tre till fyra största byggföretagen i staden.
— NCC är störst. De är nästan lite irriterande starka. Skanska är mer av en dark horse som man aldrig vet var man har. Sedan kommer vi och några andra, säger han.

De senaste åren har Calles Bygg startat flera stora byggprojekt. Strax utanför stadskärnan byggs just nu köpcentret Stallsiken. Förra året färdigställdes kvarteret Motorn med knappt 150 lägenheter, ritade av Kub arkitekter.

— Det projektet är jag stolt över. Det är faktiskt inte så många som arbetar med ett byggprojekt från ax till limpa. Det gjorde vi här och man kommer närmare projektet då, säger han när vi kör förbi de svagt blåskimrande betonghusen.

Bredvid kvarteret Motorn ligger Skövdes största bygge just nu: Arena Skövde, med NCC som entreprenör och med ett ordervärde på cirka 400 miljoner kronor. När vi passerar är arbetet med att färdigställa byggnaden i full gång. Men det finns orosmoln, enligt Eric Larsson.

— En del lokalpolitiker stoppa den sista etappen på idrottshallen nu när tiderna blivit sämre. Det vore trist, nu när man kommit så långt. Det ger dåliga signaler, säger han.

Överhuvudtaget är det mycket som är osäkert i Skövde just nu, anser Eric Larsson.
— För ett år sedan var det kunden som frågade oss om hjälp, nu är det vi som frågar. Och jag vågar inte tänka på vad som händer om det går ännu sämre för Volvo, som är en storkund. Jag tror att effekten av allt detta märks efter semestern i år. Då kommer baksmällan, säger han.

En slump som kan tyckas som en tanke är att ett av de mest påtagliga byggena i centrala Skövde just nu är ett rivningsarbete. Under julhelgen brann en fastighet, bara ett stenkast från Sankta Helena kyrka.

— Det gick hett till, ha, ha. Nu är det dammigt och djävligt. Vi river ut alla lägenheter och butiker uppifrån och ner, förklarar byggarbetaren Niklas Larsson från Bröderna Persson Rör AB.

Sammanlagt är det sex lägenheter och två butiker som ska tas ner. Hur lång tid det tar är svårt att säga, antagligen blir det att göra till sommaren. Och förstörelsen har ändå fört visst gott med sig.

— Vi har fått mycket att göra. Tre man som blev uppsagda när krisen kom har tagits tillbaka, säger han, innan han försvinner in i dammet igen.

Att Skövde kan komma att klara krisen indikerar också Eric Larssons försök att förklara Skövde som byggstad:
— Jag hörde av en kollega att i december så såldes det bara en enda nyproducerad bostadsrätt i Sverige. Och den var i Skövde. Jag vet inte om det stämmer men det är i så fall rätt typiskt för staden vad gäller byggandet. Vi har inga toppar men inte heller några dalar. Vi tuffar på där i mittenfåran, skrattar han.

Här är de största projekten i Skövde

Några av de största byggprojekten startade i Skövde under 2007 eller 2008:

Namn:

Ordervärde:

Arena Skövde

Cirka 485 miljoner kronor

ICA Maxi

Cirka 180 miljoner kronor

Högskolan

Cirka 170 miljoner kronor

Stallsiken Köpcentra

Cirka 100 miljoner kronor

Volvo Gjuteri

Cirka 95 miljoner kronor

Kavelbroskolan

Cirka 51 miljoner kronor

Vasaporten

Cirka 30 miljoner kronor

Äldrecentrum Ekedal

Cirka 60 miljoner kronor

Källor: Sveriges Byggindustrier, entreprenörerna samt Skövde kommun.