WSP ska fördubbla omsättningen

WSP ska fördubbla omsättningen
Magnus Meyer, vd WSP. Foto: Susanne Bengtson.

WSP ska fördubbla sin omsättning på fyra år.

Nyckelorden är bland annat ökad strategisk rådgivning, förvärv och off shoring.

Vi måste växla upp i Norden, säger Magnus Meyer, vd för WSP och nybliven Nordenchef.

Teknikkonsultföretaget WSP har i dagarna sjösatt en strategi för att växa målinriktat och snabbt. På fyra år ska man öka omsättningen från 2,6 till fem miljarder kronor. Men man ska inte göra det på traditionellt sätt genom att fördubbla antalet anställda.  Det handlar istället om nya sätt att arbeta som ger ökad lönsamhet.

– Vi ska öka omsättningen per konsult, bland annat genom att utveckla tjänster som strategiskt rådgivning, ett område där vi är starka och där prissättningen är en annan.

10 procent av omsättningen ska komma från denna verksamhet. WSP kommer också att anta en mer offensiv hållning vad gäller förvärv. Off-shoring är ett annat fokusområde.

– Vi är det enda stora globala teknikkonsultföretaget i Sverige. Vi finns över hela världen och det vill vi dra nytta av. Off-shoring är ett sätt att skapa tillväxt genom att använda kostnadseffektiv produktion i våra andra länder. Det gäller att nyttja medarbetarna till rätt saker. Svenska ingenjörer är det ont om och därför ska vi utnyttja dem till de mest kritiska uppdragen.

WSP har idag 17 500 medarbetare i hela världen, och cirka 2700 i Sverige. Målet för koncernen är att växa till 45 000-50 000 medarbetare fram till år 2020. Tillväxt är en naturlig del inom koncernen, som idag växer kraftigt i bland annat USA och England. Målet är att göra WSP till världens främsta ingenjörsföretag.

Magnus Meyer, vd för WSP Sverige sedan den 1 mars i år, ska leda arbetet med att utveckla den nordiska marknaden. Han tillträdde som Nordenchef den 1 september.

– Nu måste vi växla upp i Norden. Vi ser oss redan som ledande i branschen, men vi har hållit en låg profil och har varit dåliga på att berätta hur bra vi är.

I den nya strategin ingår att öka synligheten och skapa en tydligare profil. Målet är att bli en attraktiv arbetsgivare och det självklara valet för unga ingenjörer.

– Det tror vi att vi kan bli genom att lyfta fram fördelarna med det globala perspektivet. Här finns möjligheter för medarbetarna att bli engagerade i projekt över hela världen.