Nyheter

Züblin tar över efter Pihl & Søn

Bygget av järnvägsbron i Årsta har nu återupptagits – med Züblin som huvudentreprenör. Projektet som är en viktig del av Citybanan stoppades i slutet av augusti då danska entreprenören Pihl &Søn gick i konkurs.

Efter att huvudentreprenören Pihl & Søn begärdes i konkurs stoppades bygget av den 1,4 kilometer långa järnvägsbron i Årsta, Stockholm.

Nu fortsätter arbetet med gjutningar av brobanan, skriver Trafikverket på sin hemsida.

För att projektet skulle ha en chans att hålla tidplanen krävdes att bygget fullföljdes med vald utformning och produktionsmetod, enligt Trafikverket. De valde därför att behålla underentreprenörerna som redan jobbade med projektet och låta uppdraget som huvudentreprenör gå till Züblin, den största underentreprenören vid bygget.

Kontrakt tecknades i början av oktober.

”Vi är väldigt glada över att nu ha fått till en lösning i Årsta. Vi kan inte låta bygget av järnvägsbron bli ytterligare försenat – konsekvenserna skulle bli alltför stora”, skriver Citybanans projektchef Kjell-Åke Averstad på hemsidan.

Konkursen har lett till drygt en månads försening av bygget i Årsta. Men det kommer inte att påverka den totala tidplanen för Citybanan.

Marie Bergström