Ett mångårigt samarbete fördjupas

Byggcheferna och Byggvärlden skriver nytt avtal.
Jeanet Corvinius, Byggchefernas ordförande och Dieter Wallmark-Kalisch, vd för Svenska Media.
Jeanet Corvinius, Byggchefernas ordförande och Dieter Wallmark-Kalisch, vd för Svenska Media. Foto: Anna Sjöström

Byggcheferna och Byggvärlden har skrivit under ett nytt samarbetsavtal. Det handlar om fler och snabbare digitala nyheter, ökad hållbarhet och större medlemsnytta.
Som grund för det nya avtalet ligger den medlemsundersökning som genomfördes förra året.

Byggcheferna och Byggvärlden har en lång historia tillsammans. Den sträcker sig tillbaka till 2010, då parterna skrev under det första samarbetsavtalet.

Till att börja med gällde samarbetet främst att Byggchefernas alla medlemmar fick tidningen Byggvärlden hem i brevlådan, och att Byggcheferna fick en sida i tidningen till sitt förfogande för att nå ut med information till medlemmarna. Under åren har samarbetet växt med bland annat utnämnandet av Årets Byggchef och gemensamma arrangemang i samband med Nordbygg, Almedalen och Stora Byggdagen.

Redan då, 2010, kunde man läsa i ett pressmeddelande att ” Snabbare information och bättre omvärldsbevakning är två viktiga faktorer som behövs för att dagens byggchefer ska kunna vara med och förändra och påverka branschen så att det blir en attraktiv framtidsbransch.”

Snabbheten i det digitala…

Och det har inte ändrats sedan dess. Tvärtom. Omvärlden förändras i snabb takt och behovet av att hålla sig uppdaterad är större än någonsin.

Därför fördjupar Byggcheferna och Byggvärlden samarbetet ytterligare. Samarbetsavtalet är undertecknat och Byggchefernas ordförande Jeanet Corvinius beskriver det som att man går in i en ny, mera digital era.
– Och vi gör det tillsammans. Våra byggchefer vill, och behöver, snabbheten i det digitala. De vill få snabba uppdateringar om vad som händer i branschen. Det visar medlemsundersökningen från förra året som ligger till grund för det nya avtalet, säger Jeanet Corvinius.

… men tidningen är viktig

Undersökningen visar också att medlemmarna sätter högt värde på papperstidningen.

– De tycker att det är lyxigt att få en tidning med branschnyheter och reportage att bläddra i. Våra medlemmar vill absolut ha tidningen kvar. Vi vet också att våra byggchefer delar med sig av Byggvärlden när de läst den, den ligger kvar länge i byggbodar och på arbetsplatser, säger hon.

Från och med nästa år blir det färre nummer av tidningen, men fler och snabbare uppdateringar på webben och fler nyhetsbrev.
– Vi ser stor medlemsnytta i det här och dessutom är det mera hållbart att minska på pappersutgåvan, säger Jeanet Corvinius.

”Ett plus ett blir tre”

Byggcheferna och Byggvärlden fördjupar också samarbetet genom att hålla tätare möten och avstämningar.
– Det är ett sätt att hålla varandra uppdaterade om vilka frågor som diskuteras och vad som händer i branschen. Jag ser det som att ett plus ett blir tre. Det är vinst för alla, säger Jeanet Corvinius.

Dieter Wallmark-Kalisch är vd för Svenska Media som äger Byggvärlden.
– Jag ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Byggcheferna. För Byggvärlden betyder det att vi lägger mer tid och resurser på webben och nyhetsbreven, vilket ligger i tiden och gynnar alla våra läsare. Vi kan också jobba med papperstidningen på ett annat sätt med fler reportage som gör vår redan unika tidning än mer unik, säger han.

Läs också