WLC riktar miljardkrav mot Trafikverket 

WLC riktar miljardkrav mot Trafikverket 
Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure. Foto: NCC

Efter hävningen av Korsvägen kräver nu konsortiet WLC, med NCC i spetsen, ett omfattande skadestånd och ersättning för utförda arbeten.
– Trafikverkets hävning är ett allvarligt avtalsbrott och vi riktar nu krav som sammantaget kommer uppgå till miljardbelopp, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure.

Den 18 september 2025 hävde Trafikverket Korsvägen-kontraktet med WLC, West Link Contractors. Trafikverket menade bland annat att WLC medvetet gynnat sina egna närstående bolag och att kostnadsökningarna blivit för stora.

Förändrade förutsättningar

Därefter har Trafikverket lämnat in en stämningsansökan till Göteborgs tingsrätt där man kräver 1,36 miljarder kronor. Nu svarar WLC med samma mynt. 

– Trafikverkets hävning är ett allvarligt avtalsbrott och vi riktar nu krav som sammantaget kommer uppgå till miljardbelopp. Förutsättningarna för projektet har förändrats i grunden. Det är i sig inget konstigt, men vad som är ovanligt är verkets ovilja att hantera dem, säger Kenneth Nilsson.

Bland annat nämner WLC en miljödom som begränsade arbetstiden med 20 procent jämfört med förutsättningarna i kontraktet. Trots detta har verket inte beviljat tidsförlängning. 

– Miljödomen är inte Trafikverkets fel. Men den är ett bra exempel på hur verket i stället för att ta sitt ansvar försöker klandra andra. Det är varken rätt eller rimligt, fortsätter Kenneth Nilsson. 

NCC har efter hävningen varslat 70 anställda inom Infrastructure.  

Förbereder stämning

Enligt WLC pågår nu ett omfattande arbete med att sammanställa WLC:s krav som bland annat består av omfattande skadestånd för kostnader orsakade av hävningen. Därutöver kommer WLC framställa omfattande skadestånd och ersättning för utförda arbeten. 

– Vi är djupt besvikna på verkets agerande. Vår målsättning var att slutföra projektet och vi beklagar att göteborgarna och skattebetalarna i stället drabbas av Trafikverkets agerande, säger Kenneth Nilsson.  

WLC:s krav kommer, enligt konsortiet, att uppdateras löpande i den takt de sammanställs. I december 2025 framställs bland annat skadeståndskrav avseende kostnader för avetablering. Sammantaget kommer de totala kraven att uppgå till miljardbelopp. WLC förbereder också för en stämningsansökan. Konsortiet menar också att Trafikverkets tidigare stämning mot WLC i alla delar är ”ogrundad och bestrids helt”.  

Läs också