Peabägda Byggelement har tidigare byggt nya fabriker i Hallstahammar och Ucklum. Nu fortsätter man satsningen i Katrineholm där fabriken ska rustas upp för 50 miljoner kronor.
Förra sommaren besökte Byggvärlden den nya fabriken i Ucklum där betongelement med upp till 60 procent bindemedel nu tillverkas i en automatiserad process. Satsningen fortsätter nu i Katrineholm där man under sex veckor kommer att installera nya maskiner och system som ska effektivisera produktionen, förbättra kvaliteten – och minska klimatavtrycket.
– Jag ser väldigt positivt på att våra ägare väljer att satsa så mycket här. Det visar att det finns en stor framtidstro för det vi gör, säger Juhani Larsson, fabrikschef på Byggelement i Katrineholm och fortsätter:
– Den gamla formroboten var uttjänt och det fanns inga ersättningskomponenter att köpa. Vi stod inför valet bara byta robot eller att ta tillfället i akt och modernisera hela produktionslinjen. Vi valde det senare.
Nya robotar
Upprustningen omfattar tre nya robotar, varav två för formning och en för avformning, en ny vändapparat samt ett nytt styrsystem. Den nya utrustningen möjliggör en högre grad av automatisering, färre manuella moment och ökad precision i produktionen.
– Den förbättrade passformen i formningen innebär att vi kan minska behovet av kompletterande material som cellplast. Det leder till mindre spill – vilket både är bra för miljön och för vår konkurrenskraft, säger Juhani Larsson.
Redo när marknaden vänder
Upprustningen sker under juli och augusti.
– Vi har ett naturligt produktionsstopp under industrisemestern, säger Juhani Larsson. För att hinna klart med hela operationen stänger vi ner produktionen ytterligare två veckor i år.
Investeringen i Katrineholm är som tidigare nämnts ett led i en större offensiv från Byggelement. Samtliga fabriker moderniseras och rustas upp för att stå starka när marknaden vänder uppåt.
– De här satsningarna är en del av vår ambition att framtidssäkra vår produktion. Efter en period med konjunkturmässiga utmaningar ser vi nu tecken på återhämtning i branschen. Då känns det helt rätt att agera offensivt – och vara redo när efterfrågan på våra produkter ökar igen, säger Mattias Olsson, vd på Byggelement.