Ansiktslyft för japansk storsäljare

 
Ansiktslyft för japansk storsäljareToyota Hilux har länge varit en favorit bland yrkesfolk i hela världen. Den robusta konstruktionen i kombination med japansk tillförlitlighet gör att den klarar de flesta arbetsuppgifter. 

Till hösten får modellen ett facelift, men under skalet är det i stort sett samma fordon innan.

Det är inga stora nyheter som Toyota presenterar i och med att specialmodellen Hilux Special Edition släpps på den svenska marknaden under hösten.

Modellen som premiärvisades i England under våren 2019 har ett marginellt uppdaterat utseende, bland annat med nya fälgar, nya lacker och något modifierad front.

Med specialmodellen introduceras också ett uppdaterat Toyota Safety Sense-system som på sikt också kommer att erbjudas till vanliga Hilux.

Det innebär förbättrade säkerhetssystem med bland annat autobroms som upptäcker fotgängare nattetid och cyklister dagtid, samt filhållningsvarnare och vägskyltsigenkänning.

Annars är det mesta sig likt och att köra Hilux innebär inga stora överraskningar, förutom att man bör vara medveten om att just den här modellen tidigare haft problem vid vissa undanmanövertest som olika tidningar gjort.

När till exempel Teknikens Värld 2016 testade hur bilen betedde sig när man behövde väja snabbt för hinder på vägen var den nära att välta, en egenskap som även de tidigare modellerna av just Hilux haft.

Då förklarade Toyota tidigare att det var bilens höga tyngdpunkt i kombination med avsaknad av antisladdsystem och breda däck som gav för bra väggrepp som ställde till det, och sedan dess har antisladdsystem och andra däck lanserats.

Det kan dock vara värt att notera att just den här typen av hastiga undanmanövrar i trafiken alltid är riskabla för såväl Hilux som alla andra typer av fordon med hög tyngdpunkt.

Att köra Hilux är annars helt odramatiskt och den ger i stort sett samma intryck som Toyotas övriga modeller, den sticker inte ut på något sätt utan bara rullar och rullar utan några större problem.

Pekskärmen fungerar alldeles utmärkt och inte heller här är det något som man hakar upp sig på, det är enkelt att ansluta telefonen via bluetooth till systemet samtidigt som backkameran är ovanligt högupplöst och tydlig, vilket underlättar vid backning. Många arbetsfordon dras fortfarande med dåliga backkameror, vilket är konstigt eftersom man har större nytta av en kamera i en arbetsbil som ofta rullar på trånga och stökiga byggarbetsplatser än i en liten personbil som på sin höjd backas ut från stormarknadens väl tilltagna parkeringsfickor.

Hilux erbjuds med flera olika hyttalternativ, från tvåsitsiga singelhytter till olika typer av dubbelhytter (fyr- och femsitsiga) där man kan få med sig hela familjen på bekostnad av ett mindre lastutrymme på flaket.

Dessutom finns det en hel del tillval och det är inga problem med att få grundpriset att skena iväg. I skrivande stund har generalagenten inte spikat några priser till Special Edition, men en inte alltför vågad gissning är att tillvalspriserna kommer att ligga på ungefär samma nivåer som tidigare.

Metalliclacken som kanske är lite extravagant på en bruksbil går i så fall loss på 5200 kronor medan betydligt mer prisvärda Go Navigation kostar 5992 kronor.

Många lär välja till flaklock aluminium med rulljalusi samt flakbåge för 18800 kronor och sen finns det massor av olika belysningsalternativ, kåpor i olika storlekar, skärmbreddare och skjutbara lastslädar att välja mellan. Allt sammantaget innebär att det är busenkelt att få grundpriset på 254900 kronor att landa på ett annat och betydligt högre belopp.

Fakta:

Pris: Från 254900 kronor exklusive moms.

Motor: Diesel, 2,4 turbo D-4D, Adblue, 150 hk, 400 Nm vid 1600–2000 r/min.

Kraftöverföring: Bak-/fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell eller 6-växlad automatlåda.

Bränsleförbrukning blandad körning, l/mil: 6,8-7,2.

Miljöklass: Euro 6,1.

Fjädring: Skruvfjädring med krängningshämmare, fjäderben med dubbla länkarmar fram, bak stel axel med bladfjädring.

Bromsar: Skivor fram, trummor bak.

Hjul: Däck 265/65 R17.

Tjänstevikt (kg): 2050-2245

Markfrigång (cm): 22,7-29,3

Mått (cm): Längd 533, bredd 185,5, höjd 179,5-181,5

Prestanda: 0-100 km/h 12,8-13,2 s, toppfart 170 km/h.

Garantier: Nybil 3 år/10 000 mil, rostskydd genomrostning 12 år, ytrost 3 år, vagnskada 3 år.

 

Taggar

Motor

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb