Nyheter

Byggdrömmar var god dröj

En motorbana utanför Enköping verkar bli av efter många turer. Foto: Getty Images

Överklagande, brist på finansiering eller vikande efterfrågan – det är några anledningar till att byggprojekt skjuts på framtiden. 

– Hade jag vetat att det jag vet idag hade jag aldrig ens kommit på tanken att försöka, säger Bo Fallbrink som är en av initiativtagarna till Viking Motor Park som hamnat i långbänk.

Förseningar verkar vara mer regel än undantag när större byggprojekt ska sjösättas. Det gäller att ha tålamod för att orka igenom alla överklaganden, politiska turer och förhandlingar i olika domstolar. En som haft mer tålamod än de flesta är Bo Fallbrink som haft en vision om att skapa en nationalarena för motorsport i över 30 år. 

– Jag har haft mina dagar då jag tänkt att nu struntar jag i det här. Men nu har vi dragit in andra aktieägare i projektet och vi kan inte bara svika dem bara för att jag tycker det är jobbigt. Sedan har det hela tiden funnits ljusglimtar som gjort att jag fått energi att fortsätta, säger han.

Projektet går under namnet Viking motor park och tanken är att det ska bli en fullskalig motorarena med en 4,6 kilometer lång landsvägsbana av F1-standard. Till det kommer en bana för rallycross och en strip för dragracing. I planerna ingår också ett stort område med en företagspark. Projektet ligger på Sverige Byggers topplista över framflyttade byggen. Den planerade byggstarten har skjutits upp 27 gånger sedan 1996.

– Det här blir en helt unik anläggning för Sverige och Europa. Intresset är stort och vi har några riktigt stora samarbetspartners klara men jag kan inte avslöja vilka det är ännu, fortsätter Bo.

Från början var tanken att arenan skulle ligga i kommunerna Hallstahammar och Köping. Men efter en del krångel och politisk oenighet fick man leta efter mark någon annanstans. Idén om en nationalarena för motorsport presenterades istället för politikerna i Enköping. De var allmänt positiva till projektet men det dröjde ändå tio år med olika politiska turer innan detaljplanen godkändes av kommunfullmäktige.

– Det var en riktig skön milstolpe när detaljplanen var spikad. Vi vann omröstningen i kommunfullmäktige med 47 för och fyra emot och det var helt avgörande med en bred politisk uppslutning för att vi skulle fortsätta. Men det var inte slut med det. 

Ärendet överklagades först till länsstyrelsen och sedan till regeringen. Byråkratins kvarnar malde långsamt och man fick vänta ända till juli 2011 innan regeringen beslutade att avslå alla överklaganden och man kunde gå vidare till Mark- och Miljödomstolen för att ansöka om miljötillstånd för motorbanan. Även där fick man bifall men beslutet överklagades igen och den här gången gick ärendet hela vägen till Högsta Domstolen som dock inte gav något prövningstillstånd. När det var klubbat och klart hade det gått fyra år till men i slutet av oktober 2015 fick man lagfarten på den inköpta marken. 

– Det är helt otroligt när man ser tillbaka på den här processen hur krångligt det kan vara. Man förstår ju att folk tröttnar. All den här byråkratin skapar hinder för utvecklingen i Sverige. Vi har lagt ner 20 miljoner kronor bara för att ta oss igenom all byråkrati och då har vi inte ens börjat bygga, säger han

Men nu, efter alla år av krångel, är Bo Fallbrink på väg att förverkliga drömmen om en nationalarena för motorsport i Enköping.

– Vi börjar se ljuset i tunneln och nu fattas bara finansieringen och den är i princip hemma. Vi kommer genomföra en nyemission i februari. Då ska vi dra in 460 miljoner kronor och jag är övertygad om att vi kommer lyckas. Går allt vägen tar vi första spadtaget i höst, säger Bo Fallbrink.

Milstolpar på vägen för Viking Motor Park

  • 1989: Bo Fallbrink och Christer Axelsson diskuterar en framtida motorstadion.
  • 1994-10-21: Presskonferens i Hallstahammar där planerna på en motorstadion väster om 
  • Hallstahammar planeras. Del av området i Köping. 
  • 1997-09-28: Bo Fallbrink och Christer Axelsson lägger ner planerna på en motorstadion på grund av stor politisk oenighet i Hallstahammar. 
  • 1998-03-04: Planer om en motorstadion presenteras i Enköping.
  • 2000-03-14: Första steget i markfrågan står klar.
  • 2008-03-19: Miljö- och byggnadsnämnden godkänner detaljplanen.
  • 2008-05-13: Kommunfullmäktige godkänner detaljplanen med siffrorna 47-4.
  • 2009-06-23: Efter ett år avslår länsstyrelsen alla överklaganden på detaljplanen.
  • 2011-06-22: Regeringen avslår alla överklaganden på detaljplanen. Den vinner laga kraft drygt tre år efter fullmäktiges godkännande.
  • 2011-11-25: Man söker miljötillstånd för motorbanan hos Mark- och Miljödomstolen.
  • 2014-06-11: Mark- och miljööverdomstolen ger klartecken till Viking Motor Park.
  • 2014-07-10: Motorbanan blir en fråga för Högsta Domstolen, HD.
  • 2015-03-09: HD ger inte prövningstillstånd. Klartecken för motorbanan. Fyra år har gått sedan ansökan lämnades in till Mark-och miljödomstolen.  
  • 2015-09-28: Lagfart för den inköpta marken erhålls.

Av: Samuel Karlsson