Bygghandeln Cheapy planerar 20 nya butiker

Bygghandeln Cheapy planerar 20 nya butiker
Bokslutet för Cheapy som presenterades idag, den 2 oktober visar på en omsättning på 426 miljoner. Nu satsar Cheapy på den svenska marknaden och planerar att öppna 20 nya butiker i Sverige de kommande åren.
Idag, den 2 oktober, redovisades omsättningen för Cheapy som är en del av koncernen DT Group A/S. Bokslutet visar på en omsättning på 426 miljoner SEK, vilket är en ökning från 389 miljoner SEK föregående år. Nu satsar Cheapy på den svenska marknaden och planerar att öppna 20 nya butiker i Sverige de kommande åren.

 

Cheapy ingår i Nordens största koncern för byggmaterial, DT Group A/S. DT Group redovisar en omsättning på 22.057 miljarder kronor och en vinst på 1.022 miljarder kronor. Bokslutet för koncernen DT Group A/S brutna räkenskapsår avslutades den 31 juli.

– Året som gått har präglats av febrila förberedelser inför en kraftig expansion, säger Pär Rampe Affärsområdeschef Cheapy. Samtidigt har vi ökat omsättningen i kedjan med nästan 10% och slagit alla förväntningar i vår nya butik i Mariestad, vilket är ett styrkebesked i vårt uppdaterade koncept och strategi, fortsätter Pär.

Viktiga förklaringar till ökningen är att Cheapy investerat i att uppdatera butikskonceptet med bättre byggmaterial till de bästa priserna och smartare shoppinglösningar såsom drive-in och ökad tillgänglighet.  Med det uppdaterade konceptet och strategin på plats planerar Cheapy att öppna 20-30 nya butiker i Sverige de kommande åren. Redan i veckan öppnar de sin 22:a butik i Arvika och i januari är det Alingsås tur. Den 17 oktober 2002 öppnades den första Cheapy-butiken i Kristianstad. Sedan dess har antalet butiker ökat i snabb takt.

DT Groups resultat
Även om DT Groups resultat uppfattas som bättre än branschmedel nådde det inte upp till koncernens målsättning. Den nordiska byggmarknaden har varit utmanande under det gångna året. Efter ett godartat första halvår försämrades byggmarknaden. Under andra halvåret minskade bruttomarginalen som en följd av konkurrenstrycket, särskilt i Danmark där de kostnadssänkande åtgärderna inte räckte till för att förhindra en minskad vinst.

– Cheapy’s fokus på pris och tillgänglighet i mindre städer har visat sig vara mycket framgångsrikt. De senaste åren har det Svenska ROT-avdraget bidragit till att den svenska byggbranschen gått bättre än i övriga Europa, men den effekten verkar ha avtagit nu. Nu ser vi samma utmaningar på den svenska byggmarknaden som på de övriga Europeiska marknaderna, säger Ole Mikael Jensen, vd DT Group A/S.

Relaterade artiklar

Vinstvarning från NCC
”Utvecklas man inte, så avvecklas man”
Krigets påverkan är både direkt och indirekt
Bygma rekryterar ny vd