De får första järnvägskontraktet för tunnelbanan

De får första järnvägskontraktet för tunnelbanan
Till vänster Christoffer Kednert, Distriktschef på Struktons Projekt Öst. Till höger Struktons vd Johan Oscarsson.

I konkurrens med nio andra anbudsgivare har Strukton Rail tilldelats järnvägskontraktet för sträckan Akalla-Barkarby.
– Det är historiskt att få vara först ut att bygga ny tunnelbana i Stockholm, säger Strukton Rails vd, Johan Oscarsson, i ett pressmeddelande.

Strukton Rail har i dagarna signerat kontraktet FUT 4743 Akalla-Barkarby med region Stockholm. Järnvägsentreprenaden tar över efter bergentreprenaden och innebär byggnation av cirka fyra kilometer dubbelspårsutbyggnad där Strukton ansvarar för bana, mark, strömskena, kanalisation, el 400 v med mera. 

– De är nu som de utsprängda hålen ska börja omvandlas till tunnelbana, säger Emma Sahlman, pressansvarig på Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

”Vi lever och andas tunnelbana”

Arbetet kommer ske i den tunnel som nu drivs fram mellan den befintliga stationen Akalla och den framtida stationen som byggs under Barkarby pendeltågsstation. Mitt på sträckan kommer det också byggas ytterligare en station, Barkarbystaden.

– Det är historiskt att få vara först ut att bygga ny tunnelbana i Stockholm, något som inte skett på cirka 30 år. Extra roligt eftersom Strukton Rail är ett företag som lever och andas tunnelbana genom vårt stora underhållskontrakt för tunnelbanan som vi har haft sedan 2012, säger Strukton Rails vd, Johan Oscarsson, i ett pressmeddelande.

De fysiska arbetena beräknas kunna börja under hösten 2023 och kontraktet i sin helhet ska vara klart 2025.

– Tro det eller ej så är vi riktigt taggade på att ”gå under jord igen”. 2018 avslutade vi vårt stora projekt med att bygga järnvägsanläggningen för Citybanan under Stockholm. Underjordiska projekt ger en extra dimension som både är utmanande och roligt, säger Christoffer Kednert, distriktschef för Projekt Öst.