Gammal byggteknik i Kaninlandet

Gammal byggteknik i Kaninlandet
Bygger som man gjorde förr. En förfrågan på takstolar byggda som för 200 år sedan till Lisebergs nya attraktion Kaninlandet fick Derome att lämna modern byggteknik.
En förfrågan på takstolar byggda som för 200 år sedan till Lisebergs nya attraktion Kaninlandet fick Derome att lämna modern byggteknik och bygga som man gjorde förr.

I helgen öppnade Liseberg grindarna till nöjesparken och den nya attraktionen för säsongen, ett 10 000 kvadratmeter stort Kaninland. På Lisebergst vis har de byggts i gedigna material, med variation och fantasifulla inslag för att tilltala den unga målgruppen.

Ett spännande projekt för Veidekke som är byggentreprenör och koordinerar byggarna på plats, men också för takstolstillverkaren Derome som fick ett minst sagt ovanligt uppdrag. Jätteprojektet innefattar 9 nya attraktioner och flera spektakulära byggnader; ett kaninhus, en ballongfabrik, en restaurang och ett tågstall, bland annat. Att rita och bygga takstolarna till projektet blev en annorlunda utmaning för Salih Basic och kollegorna på Derome:

– Totalt rör det sig om ca 120 takstolar till olika byggnader på Liseberg. Här har vår kompetens som Sveriges mest etablerade takstolstillverkare satts på prov. Bland annat har vi fått byta ny teknik mot gammeldags hantverk när vi tillverkat takstolar som ska se ut som de gjorde på 1700 och 1800-talet, berättar Salih som arbetar som säljare och konstruktör på Derome.

Det är takstolarna som bär upp taket till de s.k Tågstallarna som har fått andra dimensioner och beslag än de vanligen som används idag. Takstolarna spänner över 7,5 m. Virket som använts är 20 x 20 cm och starkt nog för de grova stockar som lagts diagonalt över taket.

– Det var så man byggde förr, förklarar Veiddekes Dag Hansson som är platschef på bygget.
Han har jobbat med bygg och anläggning i många år men bygget på Liseberg är knappast något dussinprojekt:

– Vi har varit 150 man som har jobbat på det nya Kaninlandet och angränsande Västkustlandet sedan strax före årsskiftet. Vi jobbar på många byggnader parallellt. Just Tågstallarna har varit en av de största utmaningarna eftersom det ska se ut som om huskroppen är byggd för flera hundra år sedan och att byggnaden därefter har säckat ihop på mitten. Utvändigt får olika tak- och fasadbeklädnader besökaren att tro att det är tre olika hus men i själva verket är det ett stort stall där tågseten till en av parkens nya attraktioner, Kaninlandsbanan, ska kunna parkeras.

60 000 byggtimmar har investerats i att bygga hela det nya området på Liseberg. Det handlar om en total investering på ca 200 mkr. Välinvesterade pengar enligt Lisebergs projektledare, Fredrik Landmark, som räknar med att satsningen ska få ännu fler småbarnsfamiljer att besöka nöjesparken.

Relaterade artiklar

Film: Robothundar och andra innovationer
Film: En minut om inomhusklimat
Sveriges första 3D-printade hus
Printar ut bostäder i betong