Nyheter

Japanska bilindustrin en <br/> förebild för byggföretagen

Vad kan japanska bilproducenter lära svenska byggföretag? Mycket anser Hans Reich, lärare på Chalmers Industrihögskola. — I Japan frågar sig bilindustrin hur de får nöjda kunder. Här frågar sig företag hur vinst ska nås. Det är avgörande skillnader, säger

Hans Reich har ägnat en stor del av de senaste åren till att sätta sig in i framgångssagan för japanska bilföretag. Varför har den japanska bilindustrin växt på den amerikanska marknaden samtidigt som amerikanska biljättar och anrika europeiska märken, har backat? Hans Reich har flera svar.

— När jag till exempel har frågat japanska chefer om vad de har för mål så får jag svaret nöjda kunder. Svenska chefer anser att målet är vinst, säger han till Byggvärlden under seminariet ”Extra miljarder till infrastruktur”, anordnat av Affärsvärlden och Byggvärlden.

Det leder bland annat till olika insikter om kunderna.

— Byggbranschen här har ofta en dålig kundkännedom, säger Hans Reich, som anser att den svenska byggbranschen kan lära sig mycket av den japanska bilindustrin.

— Hur får man till exempel fler nöjda kunder? Där är japanerna bättre. Här i Sverige är byggföretagen kortsiktiga. Den som vinner för stunden i form av uppdrag och pengar är bäst, oavsett vad kunden säger. Men om du känner dig missnöjd som kund, kommer du tillbaka då, frågar han.

Hans Reich refererar också till en undersökning där svenska byggchefer tillfrågats vad de tycker är viktigt att tänka på.

— De fick välja mellan olika alternativ. Ett av de minst ikryssade alternativen var relevansen av mätningar för att synliggöra slöseriet i produktionen. I Japan har detta varit något av det viktigaste man satsat på, säger han.

Hans Reich förklarar att Toyota har satsat på att ta bort det som inte tillför produktionen något. I Sverige är det tvärtom. Här satsas det på att utveckla styrkorna, och bristerna får hänga med.

— Jag brukar förklara det med att man ska borra i ett bord. Den svenska byggbranschen satsar allt på att kunna borra på två sekunder istället för tre. Den japanska bilindustrin fokuserar på att ta bort momenten där man gör ritningen till hur hålet ska se ut, letar reda på borren och sedan efter eluttaget. Det säger sig självt vad som tar mest tid, säger han.

Hans Reich har nu engagerat sig i Produktionslyftet. Swerea/IVF Industriforskning, Utveckling AB samt Chalmers tekniska högskola samarbetar här för att utveckla svensk industri.

— Vi måste samordna, effektivisera och standardisera. Det har gjorts i Japan och nu i andra länder. Och det värsta är: företagen i de länderna vill gärna ta våra jobb, så vi har inga alternativ, säger han.