Klart för byggstart av fyra spår i Skåne
I Hjärup sänks stationsområdet och spåren ner fyra meter för att dämpa bullret från järnvägen. En 28 meter bred stationsbro ska också byggas. Bron har plats för gående, cyklister och bilar i en gemensam yta i mitten. Bild: Trafikverket/Sweco
Hjärup station.
Burlövs station i Arlöv byggs ut till en pendlarstation, vilket innebär att Öresundståg kommer att stanna i Arlöv.
Burlöv station.
I Åkarp täcks de fyra spåren på en 400 meter lång sträcka genom samhället. Genom övertäckningen skapas en tunnel som ger möjlighet att skapa en bred parkyta.
Åkarp station.
Anna Sjöström 1 Sep 2017
Trafikverkets tilldelning av entreprenaden, värd två miljarder kronor, överklagades.
Men nu har förvaltningsrätten sagt sitt och det stora bygget kan starta.
Startmöte har hållits och nu börjar man med att ta fram bygghandlingarna.
– Det känns jätteroligt att äntligen få börja. Vi har jobbat med projektet i tre år nu så det känns bra att få gå in i produktionsskedet, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektledare för Lund-Arlöv, fyra spår.
Byggstarten har från början varit planerad till hösten 2017 och tidsplanen ser ut att hålla, trots att upphandlingen överklagades.
I juni tilldelades konsortiet JV NCC Sverige AB – Obrascon Huarte Lain, OHL, totalentreprenaden för bygget av fyra spår på Södra stambanan mellan Flackarp och Arlöv.
Uppdraget, värt cirka 2 miljarder kronor, omfattar samtliga arbeten i projektet; markarbete, betongkonstruktioner och bana, el, signal och tele på sträckan. Det ingår även att bygga om stationerna Hjärup, Åkarp och Burlöv.
Konsortiet fick också uppdraget att arbeta med planering för fyrspårsutbyggnaden på delen Lund-Flackarp i ett ECI-kontrakt, Early Contractor Involvement, med byggandet som option värd cirka 1 miljard kronor.
Men tIlldelningen överklagades.
Förvaltningsrätten i Falun tog emot en ansökan om överprövning som lämnades in av ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülermak, italienska Astaldi och norskägda Segermo, som konkurrerade om uppdraget.
De yrkade att en ny anbudsutvärdering skulle göras och att anbudet från konsortiet NCC-OHL inte skulle tas med till prövning.
De anförde i huvudsak att konsortiets anbud inte uppfyllde de obligatoriska kraven på teknisk och yrkesmässig kapacitet och förmåga och att Trafikverket har åsidosatt de grundläggande principerna om likabehandling och transparens.
Förvaltningsrätten avslog deras ansökan om överprövning.
Rätten anser att upphandlingen och de referensobjekt som lämnats är korrekta.
– Det är klart att det känns skönt att vi fått rätt. Men överklaganden tillhör den demokratiska processen och det är något man får räkna med. Vi är glada över att beskedet kom så snabbt från förvaltningsrätten, hade det dragit ut på tiden så hade vi fått problem, säger Jens-Peter Eisenschmidt.
Men nu påverkas inte tidsplanen i någon större utsträckning.
– Vi ska försöka att jobba snabbare, framför allt med planering och projektering.
Det första spadtaget sker 27 oktober och då deltar bland andra infrastrukturministern Tomas Eneroth.
Arbetet kommer att starta i Arlöv, där man börjar med att bredda bron över Lommavägen och bygga om delar av bangården.
Det är förberedande arbeten för att kunna koppla om spåren.
Arbetet fyrspårsutbyggnaden kommer pågå fram till 2024 då fyra spår är i drift på sträckan Lund-Arlöv.
– Det finns flera utmaningar i projektet. Spåren går genom tre samhällen där trafiken måste upprätthållas och allt fungera som vanligt. Tågtrafiken, cirka 450 tåg per dag, måste fungera utan avbrott. För att klara det bygger vi tillfälliga spår så att trafiken kan kopplas över dit under byggtiden, säger Jens-Peter Eisenschmidt.
Han tillägger:
– Lägga räls, bygga stationer och gjuta broar, det har vi gjort förutvi gjort förut så det kan vi. Men det är trafiken och logistiken som blir utmaningarna här.
Fakta: Lund-Arlöv, fyra spår
Södra stambanan mellan Malmö och Lund byggs ut från två till fyra spår. Kapaciteten ökar på sträckan och järnvägstrafiken blir mindre känslig för störningar.
De två nya järnvägsspåren kommer i huvudsak att byggas väster om det befintliga dubbelspåret. Utöver utbyggnaden av ett nytt dubbelspår, kommer det befintliga dubbelspåret att ersättas av nya spår i ungefär samma läge, men läggas ner mellan 4 och 6 meter under marknivå på en sträcka av 5 km.
Stationerna Burlöv, Åkarp och Hjärup byggs om och en helt ny station planeras vid Klostergården i södra Lund.
Projektet omfattar också en ombyggnad av motorvägsbroarna vid trafikplats Alnarp.
Byggarbetet beräknas starta hösten 2017 och pågå cirka sex år.
Källa: Trafikverket
Anna Sjöström 1 Sep 2017
Lediga jobb
-
CFO till nordisk koncern i spännande framtidsbransch!
Placeringsort kan vara Stockholm, Helsingfors eller Oslo, det viktiga är att du är rätt person -
Projektingenjör till Stockholm/Mälardalen
Just nu söker vi en projektingenjör med placering på projekt i Stockholmsområdet. -
HSB Bostad söker erfaren Upphandlingsansvarig
-
Erfaren platschef som vill utveckla hållbara byggprojekt till Stock-holm/Mälardalen
Platschef Stockholm/Mälardalen -
Asset Manager
Cavendo investerar i kommersiella fastigheter i Stockholm och Helsingfors tillsammans med institutionella kapitalpartners. -
Affärsområdeschef Plan & Mät - Metria
Metria söker en Affärsområdeschef till Plan & Mät som vill ha en central roll i att utveckla och växa verksamheten och bolaget. -
Vi söker platschefer i Sverige!
Är du vår nästa medarbetare?
E-posta info@byggvarlden.se
Relaterade artiklar
Mest lästa
Prenumerera
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Anmäl dig här!
-
Stärker sin position i Göteborg efter sammanslagning
"Målet är att konkurrera om större byggentreprenader och mer komplexa projekt"
-
Oseriösa aktörer bakom hälften av konkurserna
"Det är fortfarande för lätt att fuska och problemet har inte minskat under pandemin"
-
Åke Sundvall rekryterar flera nyckelpersoner
Niklas Svidén får nyinrättad tjänst som verksamhetsutvecklingschef.
-
NCC bygger skola och idrottshall
Kommunen satsar 180 miljoner kronor.
-
Vill skynda på informationsutbyte mellan myndigheter
Utredaren har överlämnat förslag till arbetsmarknadsministern.
-
Strid om digital produktinformation
Produktleverantörer pekar ut miljöbedömningar som "ovetenskapliga".
-
Mest läst på webben 2020
Topplista med mest lästa artiklar på Byggvarlden.se under 2020.
Produktnyheter
Dekton® som bästa material i ett industrikök och för ”show cooking”
SMART PRO – för professionella hantverkare
Låt oss med stolthet presentera vår premiumserie SMART PRO!Prisbelönt Ascent Series - nästa generations balkmöbel
Ascent-serien - funktionell design med hållbarhet i fokus.Smarta Byggnader & Städer
Prediktivt Underhåll är framtiden.