Klättrare kollar skicket på kyrkans spira

Klättrare kollar skicket på kyrkans spira
När sprängningarna för Citybanan drar igång på allvar kommer Stockholm att skaka. Riddarholmskyrkans unika torn måste bevaras. Då har klättrare fått en viktig roll.<br> – Lite tråkigt med snön, annars gick det bra, säger Patrik Wallgren, som tajmade

Riddarholmskyrkans torn är 90 meter högt. Och viktigt att bevara, enligt experter.

– Tornet har en väldigt ovanlig konstruktion och finns inte så många runt om i Europa av den digniteten, säger Cai Zetterström, metallrestaurator, som ingår i en expertgrupp anlitad för Citybanan.

Uppgiften är att besiktiga olika detaljer för att dokumentera skicket och visa på åtgärder så att de inte skadas vid sprängningarna. Då läggs mycket tid på att dokumentera tillståndet på spiran.

– Om något händer med gjutjärnsspiran kan det få stora konsekvenser för hela byggnaden, säger Cai Zetterström.

Licensierade industriklättrare anlitades, som placerade en vibrationsmätare på kyrkans spira. Med hjälp av de värden den visar kan man se så inte vibrationerna blir för kraftiga. I sådana fall måste kraften i sprängningarna minskas.

Repklättrarna kunde kanske haft bättre timing — säsongens första Stockholmssnö föll när Patrik Wallgren och Stefan Viska tog sig upp i spiran med rep, karbinhakar och sele.

– Det är en exceptionell byggnad, den häftigaste jag klättrat i. Men rent klättertekniskt har vi gjort svårare jobb, säger Patrik Wallgren.

Andra delen i deras uppdrag är att fotografera spiran. Foton som Cai Zetterström sedan sparar för att sedan dokumentera eventuella rostangrepp, förskjutningar och sprickor. Han berättar att gjutjärnsspiran är från 1839 och gjöts vid Åkers styckebruk. Den väger 230-240 ton — exklusive de 2 000 muttrarna och bultarna.

Fakta / Citybanan

Vad: En 6 kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. Två nya stationer; City och Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro vid Årsta.

Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms stad, Stockholms läns landsting och SL.

Kostnad: 16,8 miljarder kronor (i 2007 års penningvärde).

Trafikstart: 2017.

Relaterade artiklar

Peab anlitas när akutsjukhuset byggs om
Nya upphandlingar – miljardbygge i topp
Tar Sturekvarteret från ritbord till realitet
Bygger Vänersborgs nya tingsrätt