Nyheter

Mall of Scandinavia – en ny dimension av shopping

Hösten 2015 öppnar Mall of Scandinavia i Solna. Idag, onsdag 3 oktober, presenterade Unibail-Rodamco Mall of Scandinavia för den samlade pressen. Med sitt utmärkta läge och starka erbjudande blir Mall of Scandinavia en given destination för shopping och nöjen i Stockholmsregionen.

Mall of Scandinavia erbjuder en mycket hög nivå vad gäller butiks-, restaurang- och serviceutbud. Nu förändras normen för hur shopping skall upplevas. Här kombineras shopping, nöjen, restauranger, biograf och service på ett sätt som är unikt för den svenska marknaden.  

–       Med Mall of Scandinavia får Stockholm äntligen en shoppingupplevelse av högsta internationella standard, säger Lars-Åke Tollemark, Director of Operations Nordic, Unibail-Rodamco.

–       Mall of Scandinavia har ett unikt läge och är mycket lätt att nå oavsett om man kommer med bil, kollektivtrafik, cykel eller till fots. Tillgängligheten är mycket viktig för att skapa en trevlig och smidig upplevelse för kunden, säger Per Ronnevik, Director of Development Nordic, Unibail-Rodamco.

Stockholmsregionen har den snabbaste befolkningstillväxten i Sverige, och även i en internationell jämförelse är utvecklingen mycket stark; fram till år 2030 förväntas Stockholm växa med 21,7% jämfört med Londons 15,8%. Även köpkraften förväntas ha en stark tillväxt: fram till 2025 beräknas ökningen vara ca 67 miljarder kronor, vilket innebär en tillväxt med ca 57 % från idag. Mall of Scandinavia är beläget i den nya stadsdelen Arenastaden i Solna, den del av Stockholmsregionen som har den allra högsta andelen nya invånare och som i framtiden kommer att utvecklas till en naturlig förlängning av Stockholms innerstad.

–       Både internationella och nationella aktörer har visat ett stort intresse för möjligheten att etablera sig i en region som Stockholm, där befolkningstillväxten är stark även i en internationell jämförelse, fortsätter Lars-Åke Tollemark.

–       Den kraftiga inflyttningen till Stockholmsregionen innebär att utrymmet för ny detaljhandel kommer att växa avsevärt under de kommande 15-20 åren. Detta ger inte bara utrymme för mer detaljhandel, det kräver att handeln expanderar för att möta framtidens efterfrågan, menar Fredrik Kolterjahn, HUI Research.

Unibail-Rodamco har satsat mycket på design och arkitektur, som i kombination med bolagets långa erfarenhet av hur man skapar en bra kundupplevelse skapar de bästa förutsättningarna för en shoppingdestination som skiljer sig från vad som finns tillgängligt idag. Wingårdh Arkitekter som ritat interiören har lyckats skapa en spännande plats för möten inspirerad av såväl internationell atmosfär som skandinavisk klassisk design. Höga miljökrav är en given del i skapandet av ett köpcentrum för framtiden, och man siktar t ex på att BREEAM certifiera centrumet med nivån Excellent.

–       Utvecklingen av Mall of Scandinavia är ett av de största projekten i Sverige just nu och det är såklart även ett stort projekt inom Unibail-Rodamco, med mycket högt ställda krav på design och kundens upplevelse, säger Per Ronnevik, Director of Development Nordic, Unibail-Rodamco.

Upplevelsen på Mall of Scandinavia börjar så fort besökaren kliver in genom entrén eller kör in i garaget. Bekväm parkering både över och under butiksplanen skapar ett bra flöde i hela centrumet och mycket god tillgänglighet för besökaren. Unibail-Rodamco har även utvecklat konceptet ”The Dining Experience” som lyfter fram matutbudet och skapar en central plats i centrumet; en differentierande kombination av såväl internationella koncept som lokala aktörer. Belägen intill förstklassig underhållning samt med utmärkta kommunikationer kommer Mall of Scandinavia att vara en fantastisk plats för shopping, nöjen och matupplevelser.

 

Korta fakta om Mall of Scandinavia

  • 250 butiker & restauranger
  • 4,000 parkeringsplatser
  • 7 minuter från Stockholm C
  • Multiplexbiograf
  • Unikt service & restaurangutbud
  • Skandinaviens största köpcentrum
  • 101,000 m2 shopping