Nyheter

Mercedes Sprinter för alla behov

Det finns stora valmöjligheter när det gäller karossen, här en flakversion. Foto: Mercedes

Fram- eller bakhjulsdrift, stor eller liten, flak eller skåp?
Oavsett val är Mercedes Sprinter en jobbarkompis som lockar med en stjärna i nosen. Vi tittar närmare på ett arbetsfordon med en liten gnutta lyxkänsla och en hel del personbilskomfort.

Sprinter har tidigare kunnat beställas med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, men i och med att Mercedes nu lanserar den senaste modellen har man även lagt till framhjulsdrift, som erbjuds till vissa modeller.

Argumentet för drivning fram är att man får lasta ytterligare 50 kilo och på köpet får en halv kubikmeter mer lastvolym jämfört med motsvarande bakhjulsdrivna modell, och det här kanske inte låter så mycket. Desto mer praktiskt är att lasthöjden i det här fallet sänkts med åtta centimeter och det kan underlätta en hel del för den som ofta lastar tunga prylar.

Vill man istället ha drivningen bak och tidigare haft behov av dubbla bakhjul introduceras även möjligheten att välja så kallade Super Single-däck, vilket medför att bredden mellan hjulhusen ökar med 13 centimeter till totalt 123 centimeter, och då går det att få in en lastpall på bredden mellan hjulhusen.

Framhjulsdrivna modeller kan bestyckas med antingen en nioväxlad automatlåda eller en sexväxlad manuell, medan de bak- och fyrhjulsdrivna fordonen istället får en sjuväxlad automat eller en sexväxlad manuell låda. Motorutbudet omfattar fyrcylindriga dieselmotorer med tre olika effektuttag samt en V6-dieselmotor.

Till det yttre ser den nya modellen i stort sett ut som den tidigare och det är tydligt att Mercedes inte haft som ambition att ändra allt för mycket på ett vinnande koncept.

Karossen har fått något modernare former, grillen har blivit större och man har jobbat en del med interiören som nu påminner mer om Mercedes personbilar. Elstolarna manövreras numera på samma sätt som i vilken C- eller E-klass som helst, här finns den praktiska minnesfunktionen som underlättar om man är flera förare som delar bil. Istället för att behöva justera stolarna vid varje förarbyte är det bara att trycka in den förvalda inställningen.

En värdefull finess som är tillval är parkeringsassistenten med 360-graders kamera som underlättar oerhört när man ska manövrera bilen i trånga passager eller parkera där det är ont om plats. Även om tillvalet kostar 12900 kronor är det snabbt intjänat, slipper man några lackskador på grund av att man varit slarvig vid parkering har man med råge tjänat in merkostnaden för kameran.

Mercedes slår gärna på stora trumman för sitt nya operativsystem som kallas MBUX och som ger föraren inte bara en ganska så häftig 3D-grafik utan även möjlighet att så att säga gå in i själva grafiken med hjälp av touchpanelen.

Systemet bygger även på artificiell intelligens och kan på så sätt lära sig på egen hand. Om man till exempel har regelbundna körningar till vissa platser vid samma tidpunkter kan systemet själv skapa förslag på rutter. För de flesta användare är detta kanske lite av överkurs, men för den riktigt teknikintresserade kan det så klart vara kul att ha ett system som ligger lite i framkant när det gäller digital teknik.

Sprinter är en stor bil och även om Mercedes gjort sitt bästa för att med hjälp av digitala hjälpmedel maskera den omfångsrika karossen märks storleken ändå tydligt i stadstrafik.

Stora karosser med skåp brukar dessutom vara ganska så vindkänsliga i högre hastigheter, men tack vare elektroniska hjälpsystem som stabiliserar ekipaget vid starka sidovindar går den ändå stabilt även när det friskar i ordentligt.

Trots uppdateringarna och förbättringarna är de upplevda skillnaderna inte så markant stora jämfört med den tidigare modellen, det här är en bra bil som helt enkelt blivit lite bättre på det mesta. För den som behöver ett rejält lastutrymme och vill ha en vid det här laget väl beprövad modell är Sprinter ett bra val.

Peter Fredriksson
 

Fakta: Mercedes Sprinter
 
Pris: Från 254500 kronor exklusive moms.

Motor: Diesel 4-cyl radmonterad med tre olika effektuttag eller en V6 diesel.

Kraftöverföring: Bak- fram eller fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda eller 7 eller 9-växlad automat.

Fjädring/hjulställ: Bladfjädring av stål (glasfiber tillval). Fram individuell upphängning, krängningshämmare. Bak stel axel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 13,3 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak, antisladdsystem.

Hjul: Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 235/65 R 16.

Bränsleförbrukning: Blandad körning 0,71 l/mil (manuell låda).

Garantier: Nybil 2 år, rostskydd 12 år.

 

 

 

Bildtexter:

 

1

Sprinter är en stor och rejäl arbetsbil som är byggd för lite tuffare tag.

 

2

Antalet valmöjligheter när det gäller karossen är nästintill oändligt, här en flakversion.

 

3

Förarmiljön ger ett modernt intryck och innehåller en avancerad multimediaanläggning.

 

4

Elstolen ställs in på samma sätt som i Mercedes personbilar.

 

5

Dieselmotorn finns i fyra olika versioner.