Nyheter

Peab prisades på gala

Anita Florén, chef för rekrytering och Employer Branding på Peab. Foto: Jenny Blad samt Universum

Peabs arbete med jämställdhet och inkludering uppmärksammades igår när bolaget utsågs till Årets Employer Brandingföretag, av företaget Universum.

Universum delar ut priset varje år till arbetsgivare somuthålligt och aktivt involverar hela organisationen i Employer Brandingfrågorna, från ledningsgrupp till linje”.

Anita Florén, chef för rekrytering och Employer Branding på Peab, tror framgången beror på att bolaget lever efter sina starka kärnvärden, det man kallar JUPP, Jordnära, Utvecklande, Personliga och Pålitliga.

– Det är inte bara ord för oss, utan något som genomsyrar allt vi gör. På Peab pratar vi också mycket om begreppet närproducerat samhällsbygge – att vi är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag men samtidigt lokala. Det gör att våra medarbetare ofta känner att de arbetar på ett litet lokalt företag, samtidigt som de också får de breda karriärvägar och möjligheter till personlig utveckling som ett större företag kan erbjuda. I våra medarbetarundersökningar får vi alltid höga poäng när det gäller trivsel. Det är vi stolta över.

Hon berättar vidare att Peab under slutet av 2019 gick över till ett datadrivet arbetssätt, vilket innebar automatisering av extern annonsering av lediga befattningar. 

– Det ger oss helt andra möjligheter att exponera oss på ett mer strukturerat sätt än tidigare. Även möjligheten att nå rätt målgrupp och kunna följa upp resultatet av vår annonsering har förbättrats avsevärt. Under det senaste året har vi också märkt att antalet sökande kandidater inom våra utvalda målgrupper ökat.

De största utmaningarna när det gäller Employer Branding och rekrytering är jämställd rekrytering, säger hon. 
– Det är för få tjejer som jobbar i branschen och alldeles för få tjejer som väljer bygg- och anläggningsutbildningar. Det måste vi ändra på. Vi har inte råd att bara rekrytera halva den kompetens som finns på arbetsmarknaden. Därför har Peab från och med i år ett nytt mål om att alltid rekrytera en större andel kvinnor än de som utexamineras från relevanta utbildningar. Det är en jätteutmaning, men det positiva är att Peab verkligen satsar på det här, hela vägen från koncernledningen till medarbetare på våra byggarbetsplatser. Det känns väldigt hoppfullt. Jag vill verkligen uppmana fler tjejer att söka sig till bygg- och anläggningsbranschen. I vilken annan bransch får man vara med och påverka och bygga samhället varje dag?