Nyheter

”Skatteverket dåliga på att informera”

Rot är i grunden en bra reform. Men alldeles för dåligt informerad och med fallgropar. Det anser egenföretagaren Eva Holmbom i Luleå.

Eva Holmbom driver sedan ett par år tillbaka företaget Evas måleri och renovering i Luleå. Tack vare rot-avdraget har hon fått några nya uppdrag och pengarna från Skatteverket har hon fått tillbaka i tid.
— Just det har fungerat okej än så länge men det finns många saker att vara orolig över, säger hon.

Eva Holmbom anser att de nya reglerna från den 1 juli, är problematiska. Reglerna, eller fakturamodellen, går ut på att kunden endast betalar hälften av arbetskostnaden vid renoveringsjobb, resten får hantverkaren begära ut från Skatteverket i efterhand. Dessutom finns det en skattereduktionskvot på 50 000 kronor per person och år. Skatteverket rekommenderar företagare att be kunden visa intyg på hur mycket hon eller han redan har fått i avdrag. Eva Holmbom invänder mot detta.

— Det jag är orolig över är att även om kunden har ett intyg om att han eller hon har rätt att göra avdrag så är det preliminärt. Ett exempel kan vara att en fastighetsägare har anlitat en snickare för ett större jobb. Sedan anlitas jag för att måla. Innan jag hinner fakturera så har snickaren fakturerat och kunden har uppnått sitt avdragstak vilket inte var fallet när jag anlitades, säger hon.

Eva Holmbom anser också att regeringen, och Skatteverket, varit dåliga på att informera om reglerna kring rot-avdraget.
— Alla kunder jag pratar med om rot vet väldigt lite om begränsningarna med rot. Inga kunder tycks till exempel veta att det krävs en rejält hög inkomst för att kunna ta del av det fulla avdraget, säger hon.

Eva Holmbom befarar att fakturamodellen kommer att innebära en massa extraarbete där hon måste informera kunder om regler och få veta hur mycket av skattereduktionskvoten de använt.

— Det blir vi som ska ta reda på om kunderna har tillräcklig inkomst för att få fullt rot-avdrag. Det är ett stort ansvar att lägga på oss hantverkare, säger hon.

Hur kommer man tillrätta med detta?
— Ja, det är en bra fråga. Jag kan tycka att man ska gå tillbaka till den gamla modellen som var innan den 1 juli, då ansvaret låg hos kunden.