Smartphone – nu i verktygslådan

Smartphone – nu i verktygslådan
Hammare, fogsvans, murslev — och en smartphone. Hantverkarna på S&Q Bygg spar tid och jobbar effektivare när de vanliga verktygen kompletteras med en smart telefon.

Stefan Rohdin håller till i källaren till en villa i Sköndal strax söder om Stockholm. En vattenskada, förklarar han. Brunnen utanför källardörren klarade inte den rikliga och snabba snösmältningen för sex—sju veckor sedan. Översvämning.

För några veckor sedan rev han ut spånet, parketten, allt trä. Nu har källaren torkat ut i ungefär en månad och han är här igen för att ta itu med en del förberedelser så att kollegan och muraren kan hälla ut flytspackel.

Han knappar in projektnumret för det här jobbet på sin telefon — en smartphone från Samsung — och visar detaljerade färgbilder på hur det såg ut i källaren när den var översvämmad.

— Våra arbetsorder, vad vi ska göra, på vilken plats. Allt vi behöver veta inför ett jobb får vi nu reda på i telefonen, säger han.

Muraren som handlar flytspackel har på sin telefon fått veta vilket spackel han ska använda, var han kan köpa det, hur fakturan ska föras in datorn så att allt blir rätt.

I telefonen har Stefan Rohdin och murarkollegan sett att de senare i?dag ska jobba på ett annat projekt — medan flytspacklet torkar.

De får veta vem beställaren är, tele­fonnumret till fastighetsskötaren, en beskrivning av vad de ska göra, de får bilddokumentation, vilka material de ska använda, vad som gjorts tidigare, av vem och så vidare.

Var de är, vilket projekt de jobbar i, med vilka arbetsuppgifter, hur många timmar — sådana uppgifter för de också i in handdatorerna och detta används sedan som grund när företagets ekonomiavdelning räknar ut deras löner.

Till varje projekt finns det också bifogat material som de kan ha nytta av — exempelvis leverantörers uppgifter om material, råd och anvisningar och mycket annat.

Om en kund i fastigheten kommer på att han till exempel vill ha en ny toalettstol kan de — eftersom deras telefoner är webbaserade — gå in på Gustavbergs eller Ifös hemsidor och genast föreslå olika alternativ.

Systemet som S&Q?Bygg använder är svenskt och heter Remotex. Det har använts i ett par år i skilda branscher. Inom byggsektorn är det bara tre företag, som hittills satsat på systemet.

Alla tre är små företag med en verksamhet som S&Q Byggs — service, renoveringar, ombyggnader. Jobb där folk far runt mellan skilda projekt och har massor av uppgifter att hålla reda på.

— Speciellt projektledarna har stor nytta av det, säger S&Q Byggs vd Robert Hellgren, när han dyker upp i källaren till villan i Sköndal.

Projektledarna kan jobba effektivare, ha koll på flera projekt samtidigt, styra dem med datorn, kommunicera med anställda, kunder, beställare, leverantörer och det egna kontorsfolket betydligt smidigare och snabbare än tidigare.

— Om bara jag och killarna ute på jobben för in de relevanta uppgifterna, så fungerar det suveränt, säger Thomas Karlsson, projektledare på S&Q Bygg Byggsystem.

Nackdelar?

— Ibland är systemet segt, tycker Stefan Rohdin. Tålamodskrävande.

Robert Hellgren efterlyser en sms-funktion.

— Vi framför ständigt våra förbättringsförlag. Och det kommer. Om ett par år tror jag vi har ett system som är bättre till våra behov, till exempel anpassat för 4g och mycket snabbare, säger han.

Före sommaren kommer de åtta hantverkarna på S&Q Bygg att få sina lönespecifikationer direkt i telefonerna.

Möjligen blir också företaget först med att ha en särskild portal för varje byggprojekt, en plats på internet där varje kund eller beställare kan gå in och kolla hur jobbet fortskrider.

Relaterade artiklar

Hög efterfrågan på arbetskraft inom bygg
”Stänger vi dörrarna får byggsverige stora problem”
Fyra av tio byggföretagare vill anställa fler nästa år
Ökad flexibilitet för företagen i nya arbetsrättsförslaget