Station Triangeln får Salin-priset

Station Triangeln får Salin-priset
Det regnar priser över Citytunneln. Årets Kasper Salin-pris går till Station Triangeln i Malmö.

Priset delas varje år ut av Sveriges Arkitekter, som själv kallar det för ”den finaste utmärkelsen för byggnadsverk av hög arkitektonisk klass” i Sverige.

Station Triangeln får utmärkelsen för ”ett ovanligt konsekvent genomförande av en tydlig och insiktsfull arkitektonisk idé”, enligt juryn.

Arkitekterna bakom byggnaden är danska KHR AS arkitekter och Sweco Architects. Nille Juul Sørensen har varit designansvarig arkitekt och Lars Lindahl har varit uppdragsledare.

— Kasper Salin-priset anses vara det mest prestigefulla arkitekturpriset i Sverige. Jag är oerhört stolt över vår verksamhet och det imponerande tillskottet i Malmö som våra arkitekter har skapat, säger Jan Mattsson, vd för Swecos arkitektverksamhet, i ett pressmeddelande.

Station Triangeln ligger vid Triangelns köpcentrum i Malmö där den nya tågtunneln, Citytunneln, har fått en mellanstation. Två nedgångar leder ner till stationen. Uppgångarna är geometriskt olika, men båda är uppbyggda av glas och stål och har samma konstruktionsprincip.

— Vi har strävat efter att skapa en station som anknyter till stadens struktur och skala, med ett formspråk som utmärker sig i stadsbilden och som tydligt signalerar att något händer under markytan. Station Triangeln uttrycker vår nordiska förkärlek till en enkel, opretentiös och funktionell arkitektur, säger Anders Öreberg, regionchef på Sweco och en av arkitekterna som har arbetat med stationen, i ett pressmeddelande.

Citytunnelbygget belönades nyligen med Sveriges Byggindustriers pris Stora Samhällsbyggarpriset.

Kasper Salin-priset

Priset instiftades 1962 på grundval av en vilande donation av Stockholms stadsarkitekt Kasper Salin (1856-1919).

Priset ges till byggnadsverket och består av en bronsrelief som fästs på byggnaden. Repliker av priset ges till byggherren och arkitekten.

Kasper Salin var en flitig amatörfotograf. Han dokumenterade Stockholms gamla bebyggelsen runt förra sekelskiftet.

Relaterade artiklar

Nu är Karlatornet högst i Norden
De bygger Axevalla Hästcentrum
HD prövar inte frågan – tvisten om Gondolens skadestånd är avgjord
Överklagar miljardkontrakt i tunnelbanans utbyggnad