Värdegrunden viktig för vinnande sponsor

 
  • Serneke är en av huvudsponsorerna till Frölunda Indians som vann SM-guld i ishockey.

    Serneke är en av huvudsponsorerna till Frölunda Indians som vann SM-guld i ishockey.

  • Foto: IFK Göteborg

    Foto: IFK Göteborg

  • Martin Renström.

    Martin Renström.

Föregående
Nästa
 
Frölunda Indians, nyblivna svenska mästare i ishockey och Alingsås HK, SM-finalister i handboll.

Det är några av de föreningar som Serneke valt att sponsra.

– Vi gläds naturligtvis med våra föreningar när det går bra men vi stöttar även när det går tyngre, säger Martin Renström, sponsoransvarig på Serneke Group AB.
 

Förra veckan bärgade Frölunda SM-guldet i ishockey efter seger över Djurgården. Serneke är en av klubbens huvudparters.

– Som sponsoransvarig fick jag äran att vara med i Globen och fira med grabbarna i omklädningsrummet efter matchen. Sedan fortsatte firandet på Götaplatsen där hela Göteborg slöt upp för att fira stadens hjältar, berättar Martin Renström.

De sportsliga framgångarna är naturligtvis en bonus, men absolut inget som är avgörande för hur företaget väljer att satsa sina sponsorpengar.

–  Vi gläds naturligtvis med våra föreningar när det går bra men stöttar även när det går tyngre vilket det exempelvis gjorde förra säsongen för IFK Göteborg. Det viktiga för oss är att klubben delar samma värdegrund som Serneke och att de är en positiv kraft i samhället. Vi är aldrig inne i sportdelen men stöttar framförallt i CSR-frågor där vi driver frågor kring samhällsengagemang tillsammans. Med Frölunda görs detta tillsammans med en grupp av de större partnerbolagen. 

En annan förening som Serneke valt att sponsra är Alingsås Handbollsklubb, som tagit sig till SM-final genom att slå ut Kristianstad. Serneke har ett stort sponsorengagemang i hela landet, med omkring 130 föreningar på listan.

Efter tio år som partner till den IFK Göteborg har Serneke Group AB i år fördjupat sitt engagemang. Byggföretaget har skrivit ett femårigt avtal och kommer att bli ny huvudpartner. Det betyder att Sernekes varumärke flyttat från ryggen till bröstet på matchtröjorna.

– Att sponsra IFK Göteborg, liksom andra storklubbar, är ett effektivt sätt att få ut varumärket brett. Serneke är ett ganska nytt varumärke, fram till 2014 hette företaget Sefa, och vi har lyckats skapa en hög varumärkeskännedom på mycket kort tid tack vare vår sponsring, säger Martin Renström. 

Samarbetet med IFK Göteborg har ett djupare syfte än att bara skylta med sin logga. Att tänka samhällsbyggande med idrotten i centrum är ett sätt att skapa bättre folkhälsa, integration och mötesplatser över generationer 

– Man går in i en sådan här satsning för att skapa något som attraherar unga att träna och som skapar en bättre folkhälsa. Vår sponsringsstrategi är att vi ska skapa bättre möjligheter för nästa generation. Föreningslivet betyder mycket för Sverige och det vill vi gärna vara med att skapa ännu bättre förutsättningar för, säger Ola Serneke, vd och koncernchef. 

2012 invigdes IFK Göteborgs ”hem” Kamratgården och 2015 även Prioritet Serneke Arena, Nordens största multisportarena med fullstor fotbollsplan, där klubben tränar och bedriver både sin fotbollsakademi och skolverksamhet. Serneke har byggt båda dessa anläggningar, liksom flera fotbollscourts i några av Göteborgs förorter, som ingår i projektet ”Planer för framtiden”, en del av IFK Göteborgs CSR-arbete.

– CSR-projekt av den här typen är jätteviktiga då de syftar till att ge ungdomar en mer meningsfull fritid, få bort dem från gatan och in i föreningslivet. Vi vill vara med och bygga deras vardag, säger Martin Renström.

Vad har ni för policy för sponsring?

– Historiskt sett har sponsringen i stort utgått från Olas stora hjärta och välvilja att ge tillbaka till samhället. Våra åtaganden har ökat i takt med att bolaget har vuxit. Men vi håller på att styra upp vår policy. Det är viktigt att ha en tydlig riktlinje när allt mer arbete sker, och beslut fattas, ute i regionerna, säger Martin Renström. 

Hur väljer ni ut sporter, lag och individer?

– För det första behöver vi ha en koppling till laget som vi väljer att ingå partnerskap med. Exempelvis går vi in och stöttar föreningslivet i de städer och regioner där vi etablerar oss. Dels för att öka varumärkeskännedomen, dels för att skapa en bra relation med invånarna och de anställda där vi är verksamma.   

Hur resonerar ni kring bredd- kontra elitidrott? Ungdom/senior? Dam/herr?

– Både bredd- och elitverksamhet behövs inom idrotten. Elitverksamheten driver utvecklingen, skapar sammanhållning och gemenskap. Vidare bidrar elitidrotten med förebilder för de yngre vilket i sin tur gynnar breddidrotten. Det är viktigt för oss som bolag att sponsringen ska bli jämställd mellan herr- och damidrott. Vi vill vara ett jämställt bolag och då måste även vår sponsring vara det.

Lägger ni bara pengar på idrott eller även på kultur och välgörenhet?

– Vi har numer många åtaganden som inte har med idrott att göra. Ett exempel är vårt partnerskap med Berättarministeriet vars verksamhet syftar till att uppmuntra barn och ungdomar i utsatta områden att läsa och skriva.

Är Sernekes medarbetare idrottsengagerade?

– Många av de lokala sponsorskapen riktar sig till de egna anställda som är engagerade i föreningslivet. Detta är en viktig del i ledet att vara en attraktiv arbetsgivare. Det finns ett stort intresse för träning och friskvård på företaget. Vi vill ha friska och sunda medarbetare som mår bra. Många av våra anställda engagerar sig i föreningslivet utanför arbetet, och lägger ner sin själ i breddidrotten. Sponsring är vårt sätt att visa uppskattning och stolthet, säger Martin Renström.

 

 

 

Taggar

Sponsring

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb
 
 

 
 
 
 
 
-->