Stockholm växer – och så gör Flinks Järn.
Nyligen invigde man en nybyggd snabbgross i Täby. Syftet är att täcka in ytterligare en del på stockholmskartan.
– Arbetstiden är dyr, och med den trafiksituation som råder i Stockholm måste kunderna ha nära till leverantören, säger Petter Jansson, marknadschef på Flinks Järn.
Flinks Järn är ett familjeägt bygg- och järnhandelsföretag som startade i Stockholm 1907. Fortfarande agerar företaget på stockholmsmarknaden, och nyligen öppnade Flinks sin femte butik – i Arninge i Täby. Nordöstra Stockholm med kommuner som Täby, Österåker och Vallentuna är ett expanderande område, och Arninge industriområde har utvecklats till en knutpunkt för hantverkare. Sedan tidigare finns anläggningar i Hornsberg, Sätra, Bromma och Globen.
Flinks filosofi är att arbetstiden är dyrbar – ofta dyrare än själva varan man köper. Ju mindre tid en kund behöver ägna åt att hitta rätt vara och att transportera den, desto mer dyrbar arbetstid spar han/hon. I Stockholm är tiden ett större problem än avståndet.
– Med den trafiksituation som råder måste kunderna ha nära till leverantörerna. Hantverkare har ofta oförutsedda behov och eftersom det är dyrt att lämna arbetsplatsen måste de veta att vi finns i närheten så att de slipper fastna i bilköer, att det går att parkera, att vi har grejer hemma och att vi alltid har öppet, säger marknadschef Petter Jansson.
Bland kunderna märks snickare, VVS-montörer, plåtslagare, elinstallatörer, fastighetsskötare, drifttekniker och målare. Kunder finns även inom verkstad och industri.
– Vi brukar säga att vi finns för alla som ser till att Stockholm fungerar. Det kan vara en montör som ska laga en stillastående rulltrappa eller en snickare som behöver en speciell skruv. Vi har alla typer av kunder i många olika verksamheter men 80 procent är fortfarande män i blåställ.
Den nya butiken är på 2 500 kvadratmeter och den första anläggning som Flinks har designat själva. Det lokala byggbolaget Boettten ansvarade för byggnationen.
– Vi har, i en helt nybyggd fastighet, kunnat utforma en genomtänkt snabbgross. Det känns jättekul att vi fått vara med och designa butiken från början. Lokalen är fyrkantig och fönsterlös och upplevs som större än våra övriga, även om den inte är det. Här kan vi utnyttja väggarna bättre och visa fler produkter, säger Pelle Ankarberg, platschef i Täby-butiken.
Han berättar också att miljötänket har varit med ifrån start med allt från energisnål LED-belysning till uppvärmning med bergvärme.
Även om lokalen skiljer sig i utformning så är sortimentet i stort sett detsamma som i Flinks övriga butiker, med cirka 20 000 produkter på hyllorna.
– Butik och lager är ett då våra kunder inte är intresserade av att beställa lagervaror som levereras nästa dag. 95 procent av varorna plockas direkt av kunden i butiken. Det vi säljer mest av finns vid entrén. Vi har mjölken längt ut, skulle man kunna säga. Allt handlar om att göra yrkesfolkets vardag så enkel som möjligt, säger Petter Jansson.
Det man säljer mest av är arbetskläder och skor, lås och beslag, infästningar och maskiner och verktyg. Flinks har valt att vara fabriksneutrala och har därför inget förstafabrikat som får mer exponering än andra leverantörer.
– Vi vill inte bara leverera produkter, vi vill även bidra med vårt kunnande. Vi brukar säga att vi säljer ett hål, och sedan hjälper vi till att hitta rätt lösning, oavsett fabrikat.
De anställda i butikerna delar på alla arbetsuppgifter. Det är exempelvis medarbetarnasom bestämmer sortimentet, inte en inköpschef på kontoret.
– Vi vill ha hög kompetens på golvet. Vi anställer mycket hantverkare eftersom det är viktigt att vi pratar kundens språk. Men vi rekryterar även från detaljhandeln.
Att rekrytera, och behålla, kompetent personal ser Petter Jansson som en av de stora utmaningarna.
– Att få ungdomar att vilja bli järnhandlare är inte helt lätt. Sedan vill vi gärna ha fler butiksanställda som pratar andra språk, exempelvis polska och spanska.
Den stora förändringen som skett inom järn- och byggvaruhandeln de senaste åren är att man gått från små lokala butiker till stora kedjor. Dessutom går utvecklingen i en rasande fart när det gäller produktutveckling av verktyg, mode i skyddskläder, men också när det gäller nya lagar och regler.
– 1200 av våra varor i sortimentet byts ut varje år. Produkterna lever kortare. När vi får in en ny produkt i butiken har leverantören redan nästa version klar. Det gäller för personalen att hänga med. Vi måste också bevaka exempelvis nya regler från Arbetsmiljöverket och stödja småföretagare som inte alltid har tid att hänga med.
FAKTA FLINKS JÄRN AB
1907: Flinks startade som en kvartersjärnhandel på Odengatan 44 i Stockholm av Gunnar Flink.
1922 tar en anställd, Viktor Brante, över företaget och är VD till 1969 då hans son Lars Brante tar vid.
1974 flyttar man till Hornsberg och blir en av de första järnhandlarna i landet där kunderna får plocka varorna själv som i ett snabbköp.
1996 går Claes Lunqvist in som ny VD och delägare. Hans första uppgift blir att starta ytterligare en anläggning och 1997 öppnar Flinks sin andra snabbgross i Sätra.
2008 öppnar den tredje anläggningen i Bromma och 2009 öppnas den fjärde i Slakthusområdet vid Globen.
2013 förvärvas Täby Järn och planeringen startar för en femte Flinks-butik i Täby.
2016 11 januari slogs dörrarna upp till den femte anläggningen i Täby/Arninge.
Anställda: 75, varav 55 på golvet.
Omsättning: 250 miljoner.
Butiker: Fem stycken i Stockholm: Sätra, Hornsberg, Bromma, Globen, Täby. Ingår i BIG-gruppen. Systerbolagen Lundqvist-Svetsmaskinservice och Toolcom.
Källa: Flinks Järn