Nyheter

Vill ge branschen ett ansikte

Sandra Mobaraki. Foto: Marilia Bognandi

Med instagramkonto, envishet och nätverkande som främsta vapen har Sandra Mobaraki, Byggsandra, satt upp målet att öka mångfalden inom branschen och att få fler kvinnor att välja en karriär inom bygg.  

Nu är hon Sveriges första (och enda?) bygginspiratör och har jobbat på heltid med det sedan i maj.  

– Jag kan bredda uppfattningen om branschen och ge den ett ansikte och ett namn, säger hon. 

Att Sandra Mobaraki nu jobbar med förändring inom byggbranschen är något av en slump.

– När jag var yngre var byggbranschen inget jag ens övervägde, jag tänkte att det är bara för män, säger hon.

Men efter gymnasiet fick hon sommarjobb på en byggvaruhandel och eftersom hon trivdes bra la hon den planerade jorden-runt-resan lite åt sidan.

– Jag fick en annan syn på branschen. Jag insåg att branschen är mycket mera än Arga Snickaren och verktyg. Jag insåg att det finns många mjuka värden som till exempel att det är en bransch som gör ett hus till ett hem. Jag träffade många hantverkare och fick insyn i deras vardag, med både utmaningar och yrkesstolthet och det gav mig en stor respekt för vad de gör.

Samtidigt väcktes också frågor: varför jobbar inte fler kvinnor inom byggbranschen? Vad tänker gemene man på när de tänker på byggbranschen?

Det var frågor hon inte kunde släppa och om hennes engagemang i dag skalas ned till två hjärtefrågor är det branschens kompetensförsörjning och samarbetet mellan hantverkare och de privatpersoner som köper deras tjänster.

Efter sex år i byggvaruhandeln, där hon jobbade med allt från försäljning till marknadsföring och sist som tjänstechef, så hon upp sig för att under förra året satsa fullt ut på plattformen Byggsandra.

Där jobbar hon som bygginspiratör, konsult och föreläsare.

– Jag vill poängtera att jag inte är någon byggexpert eller byggingenjör, utan en inspiratör. Jag vill ge byggbranschen, och särskilt kvinnorna inom bygg, en röst och en kanal att nå ut. Mitt mål är att bidra till en bättre byggbransch, säger hon.

På sitt Instagramkonto lyfter hon kvinnliga förebilder och vill ge en bredare bild av branschen.

– Jag är en förespråkare för branschen och vill väcka nyfikenhet för den. Jag som inspiratör kan jobba på ett annat sätt. Jag kan bredda uppfattningen om branschen och ge den ett ansikte och ett namn. Jag kan förhoppningsvis inspirera andra till att välja bygg. Många yngre personer och studenter använder Instagram, så jag ser det som ett sätt att nå ut till dem specifikt.

Hon säger att det finns många företag och organisationer som kommunicerar sina egna budskap och värderingar, och gör det bra, men att det stora målet om en bättre och mera jämställd bransch och den gemensamma vägen dit ofta saknas.

– Alla vill egentligen samma sak, men ändå är det väldigt långt kvar i arbetet med jämställdhet och mångfald. Alla inom bygg måste jobba med de här frågorna i alla led och jag tycker faktiskt att det går att göra mycket mera. Här har cheferna ett stort ansvar att vara förebilder och sätta tonen. De ska också se till att de anställda får möjlighet att nå sin fulla potential.

Hon har också anlitats som föreläsare i skolor och var nyligen i Östersund tillsammans med Sveriges Byggindustrier och pratade inför flera hundra byggelever om bland annat machokultur.

Jag hoppas att jag genom mina perspektiv, min resa och tips samt råd kan hjälpa dem i deras egna resa. Det är lätt att glömma bort att man i den åldern oftast har svårt att hitta sig själv och sin plats i livet .Om jag på något sätt kan vägleda samt hjälpa dem i deras egna resa gör det mig glad. 

Sandra Mobaraki syns också i TV4:s Nyhetsmorgon där hon ger tittarna tips och råd på vad de ska tänka på inför renoveringar, både när det kommer till kontakten med hantverkarna och materialval.

Hon har också inlett ett samarbete med Sveriges Byggindustrier för att göra det lättare för alla att anlita seriösa hantverkare.

Sedan starten av Byggsandra har hon också ordnat nätverksträffar för kvinnor i branschen under namnet Byggbranschens kvinnor och senast träffades nästan 200 kvinnor i Stockholm.

Syftet med träffarna är att bidra till en hållbar karriär för kvinnorna inom byggbranschen genom att skapa en gemenskap. Vilket bidrar till att fler väljer att stanna kvar i branschen. Här får de chansen att träffa flera kvinnor på en och samma plats något som man sällan får möjlighet samt tillfälle att göra. Vi behöver träffas mera ofta och prata om till exempel hur vi alla kan påverka branschen, oavsett vilken roll vi har. Vi är alla en del i kedjan och alla är viktiga.

Under 2020 fortsätter arbetet med nätverksträffar, föreläsningar om bland annat hur företag kan använda sociala medier för att stärka sitt varumärke och hon har också planer på att ge ut en barnbok.

– Jag ser verkligen fram emot det nya året. Jag är en person som springer framåt, men ibland måste jag påminna mig själv om att blicka bakåt för att se vad som hänt, vad jag gjort. Jag kan ibland känna frustration över att det tar så lång tid att förändra, men det är också något jag känner stor respekt inför.

Vad är du mest stolt över när det kommer till arbetet med Byggsandra?

– Jag känner att jag byggt ett varumärke som folk tycker om och att jag skapat en ny roll som bygginspiratör. De som känner till mig har gett mig positiv feedback. Jag är stolt över att, tillsammans med branschens kvinnor, bidra till en förändring. Många tycker att jag gjort en snabb resa, fast jag själv tycker att det bara är en liten bit på en lång väg.

Hur håller du tålamodet uppe?

– Jag lägger energi på det jag kan påverka och försöker att inte bli irriterad över det jag inte kan ändra.

Hur hittar du energin till att fortsätta arbetet?

– Nätverket byggbranschens kvinnor, som började som en hashtag jag skapade på Instagram, ger mig energi. Jag känner också att jag har hittat min plats nu.

Vad är det bästa med att jobba inom byggbranschen?

– Att de problem som finns inte är representativa för alla företag eller personer. Det finns många som vill förändra och jag är glad att få vara en del av det.

Vad önskar du dig av 2020?

– Under 2020 hoppas jag på att kunna ge fler företag kunskaper och insikter kring hur man stärker bransch samt arbetsgivarvarumärket genom sociala medier. Det är en kritisk fråga, som jag hoppas att fler vill arbeta med. Här kan man boka in mig som föreläsare för att få inspiration. 

FAKTA:

Namn: Sandra Mobaraki

Ålder: 26 år

Bakgrund i korthet: Jobbat i byggvaruhandeln. Utbildad inom affärsutveckling samt marknadsföring. Startade plattformen Byggsandra i augusti 2018.

Intressen: Mina intressen är att läsa, utveckla byggsandra samt inspirera fler till att våga följa sina drömmar.

Motto: Allt är möjligt 

Aktuell med: Är en av fyra finalister inom kategorin ”Årets framtidslöfte 2019”, en utmärkelse som delas ut av Marknadsföreningen Stockholm.