Citybanan kan bli ”Tunnel of the year”

 
  • Station Stockholm City som ingår i Citybanans entreprenad Norrströmstunneln. Foto: Susanne Bengtsson

    Station Stockholm City som ingår i Citybanans entreprenad Norrströmstunneln. Foto: Susanne Bengtsson

  • Kjell-Åke Averstad, projektchef Citybanan. Foto: Mikael Ullén

    Kjell-Åke Averstad, projektchef Citybanan. Foto: Mikael Ullén

  • Invigningen av Citybanan på Odenplan i Stockholm i juli. Foto: Mikael Ullén

    Invigningen av Citybanan på Odenplan i Stockholm i juli. Foto: Mikael Ullén

  • Station Stockholm city. Foto: Mikael Ullén

    Station Stockholm city. Foto: Mikael Ullén

Föregående
Nästa
 

Norrströmstunneln, en del av Citybanan i Stockholm, är en av finalisterna i ITA Tunnelling Awards 2017.

Norrströmstunneln gör upp med tre andra internationella tunnelprojekt i sin kategori.

Det här var en oerhört komplicerad entreprenad, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef hos beställaren Trafikverket.

Den 9 juli invigdes Citybanan, den nya pendeltågstunneln under Stockholm inklusive två nya stationer.

Nu har Citybanans delentreprenad Norrströmstunneln utsetts till en av finalisterna i Tunnel Awards 2017. Projektet tävlar mot tre andra internationella tunnelprojekt i kategorin 50-500 M Euro. Beställare är Trafikverket och totalkostnaden är 2 miljarder kronor.

- Det känns jätteroligt att Citybanan uppmärksammas internationellt. Norrströmstunneln var en av våra åtta stora anläggningsentreprenader och den enskilt största, sett till kontraktssumman. Det var också en oerhört komplicerad entreprenad, säger Kjell-Åle Averstad, Citybanans projektchef.

Norrströmstunneln är den delsträcka av Citybanan som sträcker sig mellan Riddarholmen och Gamla Brogatan strax norr om Centralstationen i Stockholm. Avsnittet utgörs av en cirka 1,4 kilometer lång bergtunnel. I entreprenaden ingick också stationen Stockholm City.

- Det har varit ett komplicerat bergarbete, vi har byggt under Norrström och under Riddarholmen, med alla dess kulturbyggnader, samt mitt i city där hotell- och kontorsverksamhet fortgått under hela byggtiden.

NCC Construction har varit entreprenör för Norrströmstunneln. I deras uppdraget ingick även station Stockholm City som består av två stationstunnlar, två perronger och fyra spår. WSP har varit projektör i projektet.

Arbetet genomfördes i en ny samverkansmodell där Trafikverket och NCC tillsammans hittat produktionstekniska lösningar.

- Vi lyckades få till en verkligt bra samverkan. Entreprenören kom in med sin kompetens tidigt i processen och tog fram smarta tekniska lösningar. Samarbetet fungerade väldigt bra mellan oss, NCC och WSP, och alla parter har varit nöjda med genomförandet. Arbetet har fungerat bra under lång tid, byggstart ägde rum 2009, och trots många förändringar under arbetets gång, säger Kjell-Åke Averstad.

Vinnarna av Tunnel Awards 2017 presenteras i Paris den 15 november, i samband med AFTES kongress och mässa 13-16 november.

Tunnel Awards lanserades 2015 av International Tunnelling och Underground Space Association (ITA-ITA). De två första evenemangen lockade mer än 450 deltagare och 200 kandidaturer.
 

Finalists of the ITA Tunnelling Awards, Paris 2017:   

Major Projects of the Year (over €500m ):

•        Confederation LRT Line (Canada)

•        Delhi Metro Phase 3 expansion networks (India)

•        Tehran Metro Line 6 (Iran)

•        Qatar Rail Metro (Qatar)

 

Project of the Year (€50m - €500m):

•        Citybanan B4 – 9523 Norrströmstunnel (Sweden)

•        Blue Plains Tunnel (USA)

•        MTR Shatin to Central Link (SCL), Contract 1103 Hin Keng to Diamond Hill Tunnel (Hong Kong China)

•        Tùnel Emisor Poniente (TEP) (Mexico)

 

Project of the Year (up to €50m):

•        Fjaerland hydro-power plants (Norway)

•        Kennedy Tunnel (Chile)

•        Southwark to City of London deep cable tunnel (UK)

 

 

 

 

 

 

Taggar

Citybanan

 

Lediga jobb

Visa alla lediga jobb