100 000 pelare ska hålla <br/> Nynäsvägen på plats

100 000 pelare ska hålla <br/>
Nynäsvägen på plats
Motorvägen byggs på en gammal sjöbotten där blåleran tycks vara bottenlös och allting gungar. Därför stabiliseras marken med 15-20 meter långa pelare av kalk och cement som sprutas ned.

Den sista etappen av den nya motorvägen till Nynäshamn blir en verklig utmaning för projekteringssamordnaren Fredrik Lekström på vägbyggarbolaget Svevia.

– Vi kommer att stabilisera vägen med ungefär 100 000 kalkcementpelare, KC-pelare, på det här avsnittet, säger Fredrik Lekström när han möter upp vid Ösmo-rondellen en solig, men kall och blåsig dag i mitten av oktober.

Det nybildade statliga bolaget Svevia, tidigare Vägverket Produktion, har kontraktet på de sista 6 kilometrarna av väg 73 från Fors till Älgviken utanför Nynäshamn.

Även på de föregående två avsnitten, där Svevia stod för det första avsnittet på 12 kilometer och norska Veidekke för det andra på cirka 6 kilometer, har man stabiliserat marken med KC-pelare.

– Men det är det här sista avsnittet som är värst — och det blir bara värre och värre ju längre söderut vi kommer, säger Fredrik Lekström.

Vid Ösmo-rondellen jobbar två specialbyggda KC-maskiner från entreprenören LCM för fullt samtidigt som en tredje maskin är placerad en kilometer söderut.

KC-maskinerna borrar sig ned till 17 meters djup i lervällingen.

När borrverktyget, som är cirka 80 centimeter i diameter, dras upp sprutas den torra kalkcementblandningen ned i hålet.

Fukten från leran gör att kalkcementblandningen brinner och blir till en hård pelare. Även om de inte når ned till hälleberget gör de ändå den leriga marken stabil.

På vissa avsnitt sätter man pelarna en och en med några decimeters mellanrum. Dessa ”singelpelare” gör att vägen inte sjunker ihop och sätter sig.

På andra avsnitt byggs de upp tätt, tätt så att de hakar i varandra och bildar ”skivor” av KC-pelare. De stabiliserar vägbanken så att den inte skevar eller glider ut.

– Vi bygger ganska höga vägbankar, upp till åtta meter höga, och de skulle rasa om vi inte använde KC-pelare eller betongpålar för stabiliteten, säger Fredrik Lekström.

Den sista etappen ned till Nynäshamn beräknas ta två och ett halvt år att bygga.

– Det är en svår sträcka att bygga väg på – rakt över mark som tidigare var gamla sjöar och havsvikar, säger Fredrik Lekström.

Relaterade artiklar

Catena bygger en av Nordens största logistikanläggningar
Klartecken för omdiskuterat bygge i Stockholm city
Ukrainakriget ger svårt prognosläge
Minskat byggande förutspås när investeringsstödet slopats