Trafikverket häver Korsvägen-kontraktet med WLC. ”Nu är tålamodet och förtroendet slut”, skriver Trafikverket.
– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade, säger Patrick Guné på Trafikverket.
De senaste veckornas dispyt mellan konsortiet WLC, med NCC i spetsen, och Trafikverket har nu mynnat ut i en hävning av Västlänkens Korsvägen-etapp. Enligt Trafikverket har man under en längre tid tagit strid mot stora kostnadsökningar och förseningar i entreprenaden på Korsvägen. Under fem års tid ska man ha genomfört flera granskningar för att få förklaringar från entreprenören. Trafikverkets skriver i pressmeddelandet att den senaste granskningen visar på systematiska brister och felaktigheter som WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC Sverige AB) har getts möjlighet att svara på. Efter att fortsatt inte fått rimliga svar är förtroendet förbrukat.
– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket.
”Har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare”
Granskningen visar, enligt Trafikverket, att entreprenören WLC på ett medvetet och illojalt sätt har gynnat egna och närstående bolag genom upphandlingar inom konsortiet. Entreprenören har även sett till sin egen vinning i val av tekniska lösningar samt haft höga påslag i flera led. Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd.
– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg, fortsätter Patrick Guné.
Trafikverket bedömer i september 2025 att Västlänkens kostnadsprognos uppgår till 49,3 miljarder kronor i dagens prisnivå när återkraven på 7,5 miljarder i flera kontrakt är inräknade. Trafikverket kommer att återkomma med en rekommendation på hur finansieringen av kostnadsfördyringen av Västlänken kan ske i förslag till Nationell Plan, den 30 september. Målet är fortsatt färdigställande 2030.
NCC: ”Stämmer inte”
WLC kommenterar hävningen genom Kenneth Nilsson, affärsområdeschef NCC Infrastructure.
– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger han.