Nyheter

Baku tar höjd och ton

Världens högsta skyskrapa ska nu börja byggas i inget mindre än Eurovisionsschlagerlandet Azerbajdzjan. Det ansvariga företaget Avesta Concern söker ytterligare medfinansiärer — och bjuder gärna in svenska byggföretag. Byggvärlden åkte dit och fick en exklusiv intervju med upphovsmännen.

Du har säkert läst om den åtskilliga gånger bara under de senaste åren. Världens högsta skyskrapa, vill säga. Har den inte legat i Taiwan (som Taipei 101), så har det varit Shanghai (som Shanghai World Financial Center) eller, som nu senast, Dubai (Burj Khalifa) som gällt. Men världens senaste högsta skyskrapa kommer snart, om allt går enligt planerna, att placeras i Azerbajdzjan. 

Azerbaijan Tower ska fullt färdig uppgå till 1 050 meters höjd och bestå av 186 våningsplan, med hotell-, kontors- och bostadsytor. Sammanlagt ska monsterskrapan kunna husera 25 000 personer. Budget: 2 miljarder dollar, vilket motsvarar knappt 14 miljarder svenska kronor.

Byggnaden ingår i det större projektet Kazar Islands, som betyder ”Kaspiska Öarna” och som är en sammanhängande serie konstgjorda öar i Kaspiska Havet, cirka 25 kilometer från huvudstaden Baku.

Det är världens största och dyraste projekt, säger marknadschefen Kenan Guluzade med visst självförtroende. Totalt handlar det om 100 miljarder dollar, cirka 682 miljarder kronor.

Guluzade lägger fram ett enormt prospekt, inbundet i guldfärgat tyg och späckat med glättiga bilder på modelliknande människor som kan tänkas utgöra målgruppen för det högprofilerade projektet.

Kazar Islands ska bestå av 50 större öar, fortsätter Kenan Guluzade. Där ska bland annat finnas en stadion, en formel ett-bana och en flygplats!

Kazar Islands-projektet ska byggas i fyra faser, och redan har den första projektfasen påbörjats. Den ska bland annat inkludera flera restauranger, uteställen, biografer och teatrar. I slutet av nästa år ska hela 5 000-10 000 personer ha kunnat flytta in på de nyanlagda öarna. Och 2022 hoppas man att hela projektet ska vara färdigt, inklusive Azerbaijan Tower. Då ska öarna rymma hisnande en miljon invånare.

Så vad är det som avgör om tidplanen håller?

Det beror på investeringarna, svarar han trosskyldigt. Om vi får ihop pengar kan det stå färdigt snabbt.

Skulle svenska medfinansiärer också kunna ställa sig bakom projektet?

Ja, naturligtvis, närsomhelst, menar han. Det finns andra investerare också, fem stycken från Saudi-Arabien, någon från Turkiet…

Vad finns då att tjäna?

Vi kan ge 100 procent återbäring efter sju år, säger Kenan Guluzade. Investerar man en miljard dollar kan man alltså få två miljarder efter sju år.

Hur stor del av era investeringsbehov är täckta nu då, genom bland annat de saudiska finansiärernas medverkan?

Den informationen kan jag inte gå ut med, svarar Guluzade.

Han vill heller inte gå ut med information om vilka som står bakom arkitektur och ingenjörsmässiga lösningar för projektet, även om han säger att vissa holländska bolag står bakom.

För att anlägga de nya öarna gräver Avesta Concern (ej att förväxla med den svenska stålkoncernen), själv ut material från omgivande berg, och maler sedan ned detta till grus i en egen krossanläggning. Lastbilar kör sedan skytteltrafik till det närliggande byggområdet, där fyllnadsmassor hälls ut på strandbotten vid viken där de konstgjorda öarna ska anläggas. Botten av Kaspiska Havet är just här väldigt hård, varför sättningar inte ska vara ett problem.

Detta är för övrigt en azerisk specialitet – redan 1949 påbörjades bygget av världens första oljeplattforms-”stad” ute i Kaspiska Havet. Neft Da?lar?, som den heter, har än idag en säsongsbefolkning på uppskattningsvis 5 000 oljearbetare.

Jordbävningar då? Delar av Azerbajdzjan har hög seismisk aktivitet, och världens högsta skyskrapa skulle väl kunna fällas ganska lätt om en jordbävning slår till?

Alla byggnader här är försedda med fundament 35 meter ner i marken, svarar Guluzade och menar att de därmed skulle stå pall väldigt väl vid en eventuell naturkatastrof.

Men vad säger då Avesta Concern om den forskning som visat att ambitiösa skyskrapeprojekt ofta föregår ekonomiska kriser? Dubai under de senaste åren samt depressionsårens USA är ju exempel på detta.

I Azerbajdzjan har vi olja och naturgas, svarar Guluzade. Det är lite av en kris ute i världen nu, men vi känner inte av det. Så allt är okej – hoppas jag.

Några av världens högsta planerade (eller fantiserade) byggnader

Här nedan följer en lista på ett antal av världens högsta planerade byggnader à 1 kilometers höjd eller mer. Ofta har det emellertid snarare handlat om rent teoretiska koncept eller fantasier. Vissa står dock i princip färdiga att byggas – och bland dessa är Azerbaijan Tower högst.

(Som en jämförelse till nedanstående byggnadsförslag kan nämnas att världens idag högsta skyskrapa, Burj Khalifa i Dubai, är 828 meter och 164 våningar hög.)

Launch Loop, 80 km hög (!), är ett koncept som har föreslagits för att i skicka ut människor och objekt i omloppsbana runt jorden.

X-Seed 4000 är den högsta byggnaden någonsin som skissats fram fullständigt. Förslaget från Georges Binder vid företaget Buildings & Data handlar om en struktur som skulle vara 4 000 m hög, och vars 800 våningar skulle kunna rymma 500 000 upp till en miljon invånare.

Ultima Tower är en hypotetisk superskyskrapa, ritad av den amerikanske arkitekten Eugene Tsui 1991. Den skulle vara 3 217 meter hög (2 miles) och bestå av 500 våningsplan.

Dubai City Tower är en föreslagen 400 våningar hög skapelse (2 400 m) tänkt att byggas i Dubai, och med sex hus runt en central huvudbyggnad.

Shimizu Mega-City Pyramid är ett förslag till en enorm ”pyramid” vid Tokyobukten i Japan. Den skulle rymma 750 000 personer. Strukturen skulle vara 2 004 m hög och bemöta Tokyos brist på bostadsyta.

Al Jaber Tower i Kuwait City ritades av den italienske arkitekten Omero Marchetti. Om skrapan någonsin skulle byggas skulle den nå 1 852 meter upp i luften.

Citygate Ecotower är ett förslag till megaskrapa i London, med 500 våningar och 1 500 meters bygghöjd.

Bionic Tower är en föreslagen vertikal stad, designad av de spanska arkitekterna Eloy Celaya, Mª Rosa Cervera och Javier Gómez Pioz. Dess huvudbyggnad skulle vara 1 228 meter hög och bestå av 300 våningar som skulle rymma 100 000 personer.

Azerbajdzjan Tower skulle hamna här i rankingen, med sin höjd på 1 050 meter.

Murjan Tower är ett förslag till en 1 022 meter hög skyskrapa i Bahrain, designad av den danska arkitektbyrån Henning Larsens Tegnestue A/S. Den skulle bestå av 200 våningar.

Mubarak al-Kabir Tower, är en 1 001 meter hög skyskrapa som planerats för Kuwait, efter förslag från brittiska ingenjörsbyrån Eric Kuhne and Associates.

Kingdom Tower, 1 000 meter hög, är ett av de mer kända förslagen till megaskyskrapa och har faktiskt redan godkänts för konstruktion i Saudi-Arabien.

Sky City 1000, 1 000 meter hög, är en föreslagen framtida skyskrapa som ska bidra till att avhjälpa Tokyos problem med trängsel och brist på grönområden.

Buenos Aires Forum, 1 000 meter även den, är ett förslag till skyskrapa i Buenos Aires, Argentina.