Nyheter

”Branschen saknar etikdebatt”

Köpet av den nya drömlägenheten kan bli en dyr affär i bostadskrisens spår. <br></br> — Vi känner oss lurade av Skanska, säger Fredrik Goffhé till Byggvärlden.

Att köpa en bostad är för många något av det största man kan göra livet. Men ibland går det snett. Byggvärlden kontaktades av Fredrik Goffhé som med sin familj tecknade ett förhandsavtal med Skanska om en lägenhet i Nytorps Gärde i Stockholm förra året.

När familjen ville dra sig ur köpet, då deras nuvarande lägenhet på några månader sjönk i värde med cirka en halv miljon kronor, trodde de att de bara skulle förlora handpenningen på 50 000 kronor. Men det visade sig att Skanska krävde skadestånd för uteblivna månadskostnader, mäklararvode, samt mellanskillnaden vid försäljningen nu och då.

— Vi känner oss lurade. Vi frågade Skanska om vad som skulle hända om vi inte hade råd med affären. De svarade att vi skulle behöva betala 50 000 kronor och inget mer. Nu anser de att de aldrig sagt detta. Men jag har varit i kontakt med andra köpare som råkat ut för samma dubbla budskap, säger han.

Är det inte ens skyldighet som köpare att läsa kontraktet ordentligt?
— Ja det är det, och det har vi gjort. Men kontraktet är inte tydligt. Det är inte rimligt att man som köpare ska behöva anställa en bostadsjurist och be att få alla besked skriftligt.

Familjen Goffhé och hans familj är inte de första som anklagat Skanska för att vara otydliga med sin information inför bostadsköp. Under vintern har Byggvärlden rapporterat om att rekordmånga personer velat dra sig ur köp av nybyggda lägenheter när värdet på den nuvarande bostaden sjunkit i lågkonjunkturens spår.
Byggföretagen har då vägrat, om inte de tuffa villkoren uppfyllts. Men i december fick bostadsrättsföreningen Glassbåten i Stockholm en ursäkt från Skanska.

— Vi har varit dåliga på att ge information, vi har lämnat ut felaktiga siffror och de berörda personerna har fått ett dåligt bemötande. Det ber vi om ursäkt för, sade då Peter Gimbe, presschef på Skanska.

Samtidigt med ursäkten införde Skanska också Tryggaffär som innebär att alla som står i begrepp att köpa en lägenhet, har rätt till öppet köp. Om lägenheten säljs med förlust ska ingen behöva betala för mer än fem procent av lägenhetens ursprungliga pris. Enligt Fredrik Goffhé är inte det tillräckligt.

— Det var en åtgärd, en pr-kampanj som Skanska införde för att överhuvudtaget kunna sälja bostäder, efter att de fått så massiv kritik. Men inga av oss drabbats innan beslutet infördes inkluderas detta. Det känns orimligt, säger han.

Fredrik Goffhé hoppas nu på en debatt kring byggbranschens etiska regler.
— Det intressanta är inte att jag och min familj drabbats av tvivelaktig information. Det handlar om att byggbranschen saknar etikdebatt värd namnet. Konstigt nog finns inte heller några instanser där konsumenter kan vända sig i detta ärende som för de flesta är den största affär man gör i livet.

På Skanska anser dock Peter Gimbe att det redan finns en medvetenhet kring dessa frågor.

— Jag håller verkligen inte med om att byggbranschen saknar en etikdebatt. Man ska komma ihåg att lågkonjunkturen tog oss alla med överraskning. Ingen anade vad som skulle komma och händelseförloppet med fallande priser har varit utom allas kontroll. Därför försöker vi nu hjälpa de som drabbats, till exempel kan vi i enskilda fall erbjuda uppskjutna inflyttningsdatum.

Enligt Fredrik Goffhé är situationen exakt likadan i Nytorps Gärde som för Glassbåten, med enda skillnaden att Glassbåten framträtt i media. Är medieframträdanden kriteriet ni har för att ändra på era villkor?
— Nej det är det inte. Glassbåten var ett unikt fall där vi inte kunnat hålla vår del av ett avtal.

Har era säljare till en början sagt att 50 000 kronor är allt som kan drabba en om man drar sig ur en affär, för att sedan ändra sig och säga att detta aldrig uttalats?
— Det är omöjligt att veta vad enskilda personer har sagt. Men har någon sagt det så är det felaktigt och då ber vi om ursäkt för det.

Har era avtal varit luddiga?
— De har inte varit luddiga men däremot står inte alla möjliga utfall av affären där. Återigen, avtalen tecknades i en tid då problematiken med fallande bostadspriser inte var aktuell. Ingen av oss, vare sig kunderna eller vi, tänkte på att detta skulle uttalas så tydligt. Men nu tar vi intryck av detta och pratar om det på ett tydligare sätt.

Men kan man begära att en köpare som annars inte rör sig inom byggbranschen ska förstå alla konsekvenser som ett bostadsköp innebär när det inte står i avtalet?
— Nej, man kan inte begära att en kund ska veta allt. Men man kan begära att en kund ska vara insatt i en affär som rör sig i miljonklassen. Nu tror jag att de flesta är det. Det är händelseförloppet som har överraskat oss.

Fredrik Goffhé är dock inte nöjd med svaren.
— Ingen kan kräva att någon skall betala skadestånd bara för att de satt sitt namn på papper, hemskickat i brevlådan, där innebörden för en lekman inte framgår ens när man läser ordagrant, och där avgörande frågor lämnats obesvarade eller besvarats felaktigt, säger han.

Enligt Peter Gimbe är det cirka hundra personer som det senaste året kontaktat Skanska av oro för att de inte ska ha råd att genomföra ett ingånget köpeavtal. Av dessa är det ungefär 20 stycken som sedan fört mer långtgående samtal kring hur man kan lösa situationen.