Mellan 2005 och 2010 ökade antalet cirkulationsplatser från ungefär 1 360 till nästan 2 800, visar siffror från SCB.
Det är en ökning på mer än fem i veckan och SCB tror också att ökningen i dag är betydligt fler. Att cirkulationsplatserna ökar beror på att de är säkrare än korsningar och ger mindre miljöbelastning och bättre framkomlighet.
Flest hade storstadskommunerna Göteborg, Malmö och Stockholm, varav Göteborg hade nästan dubbelt så många som Stockholm år 2010.
Ytan i mitten av cirkulationsplatsen kallas rondell och allra störst rondellareal har Linköping: 177 878 kvadratmeter.
Förklaringen är att de har stora rondeller, till exempel en som mäter 112 kvadratmeter. Landets samlade rondellmark uppskattas motsvara 220 fotbollsplaner, cirka 150 hektar.
Flest cirkulationsplatser per kilometer väg hade Partille kommun. Där är det cirka 9,5 kilometer i snitt mellan dem. På andra plats kom Huddinge, följt av Mölndal. I Huddinge fanns hela 17 stycken i anslutning till handelsplatsområdet Kungens kurva.
SCB:s statistik visar också att Sveriges totala väglängd var cirka 580 000 km, vilket motsvarar ungefär 14,5 varv runt jorden.
Anna Sjöström
Kommun |
Cirkula? |
Cirkula? |
Rondell? |
|
Göteborg |
81 |
130 |
65 453 |
|
Malmö |
33 |
78 |
87 694 |
|
Stockholm |
29 |
69 |
22 407 |
|
Eskilstuna |
21 |
59 |
32 783 |
|
Växjö |
33 |
56 |
20 383 |
|
Linköping |
20 |
50 |
177 878 |
|
Jönköping |
21 |
49 |
25 906 |
|
Huddinge |
32 |
48 |
7 778 |
|
Örebro |
17 |
48 |
18 829 |
|
Helsingborg |
14 |
47 |
42 968 |