Fem miljarder till ”eftersatt infrastruktur”

Fem miljarder till ”eftersatt infrastruktur”
Regeringen har presenterat en ny satsning på landets infrastruktur. De redan existerande väg- och järnvägarna står i fokus när fem miljarder kronor delas ut.

I dag, tisdag, presenterade regeringen en ny satsning på landets infrastruktur. Det var vid ett besök på Trafikverkets byggprojekt Citybanan i Stockholm som Alliansens partiledare meddelade att totalt fem miljarder kronor ska fördelas under en tvåårsperiod.

Den största delen av pengarna, 3,6 miljarder kronor, går till underhåll av järnvägar. 1,4 miljarder kronor går till vägsatsningar.

De nya pengarna kommer efter att den globala skuldkrisen påverkar världsekonomin.

— Det här är en satsning på två år som är konjunkturmässigt orienterad. Det är också en satsning där pengarna stannar i Sverige och räddar jobb. Det handlar om en inhemsk och sysselsättningsintensiv verksamhet, sade statsminister Fredrik Reinfeldt på presskonferensen.

— Det går inte att ge mer pengar nu. Trafikverket klarar inte mer, sade han också.

Satsningen ligger utöver de 800 miljoner kronor till järnvägsunderhåll som regeringen aviserade i samband med 2011 års ekonomiska vårproposition. När det gäller järnvägarna vill regeringen prioritera de samhällsekonomiskt viktigaste sträckorna, alltså de starkast trafikerade stråken.

— Godstransporter har stått still och det gör att vi missar intäkter till Sverige, sade näringsministern Maud Olofsson.

När det gäller vägnätet ska pengarna gå till underhållsåtgärder, trafiksäkerhetshöjande åtgärder, miljöåtgärder samt trimningsåtgärder.

— Det spelar också en stor roll med hur våra miljöåtaganden ska lyckas. Och det måste finnas en tillförlitlighet att infrastrukturen ska fungera. Vintrar inträffar och det måste vi kunna möta, sade Göran Hägglund.

— Vi har en situation där underhållet varit eftersatt i årtionden. Hellre har man byggt nytt och det här försöker vi ändra på. Men det kommer att ta tid. Det handlar om tydliga eftersatta synder, tillade han.

I och med detta förslag i budgeten om ett extratillskott kommer det totala anslaget för vägnätet att uppgå till cirka 11 miljarder kronor per år 2012 och 2013. Motsvarande siffror för järnvägen hamnar på cirka sju miljarder kronor 2012 och 2013.

Relaterade artiklar

Cementa: ”Har inte tiden att vänta på ineffektiva processer”
De får bygga godsbangård i Norrköping
Byter namn till Veidekke Asfalt
Vägbygget har stått stilla i 1,5 år