Nyheter

Fick inte in några anbud

Niklas Bergman, förvaltningschef, vill ha in fler anbud. Foto: Region Stockholm

Inget bygg- och anläggningsföretag lämnade anbud på entreprenad Sockenplan i utbyggnaden av Stockholms tunnelbana. Beställaren står nu utan entreprenör och måste göra om upphandlingen.

– Det visar att vi verkligen behöver en sådan här dag och att vi vill ha hjälp från internationella leverantörer, säger förvaltningschef Niklas Bergman, som talade på Region Stockholms leverantörsdag i Stockholm på tisdagen. 

Utbyggnaden av Stockholms tunnelbanesystem blir ett gigantiskt infrastrukturprojekt med många attraktiva byggkontrakt och en budget på 42,6 miljarder. Cirka tre mil nya spår under mark och 18 stationer ska byggas nu när den nya sträckan Fridhemsplan-Älvsjö tidigarelagts. 

Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana genomförde, för tredje året i rad, en leverantörsdag för att informera bygg- och anläggningsbranschen om kommande arbeten. Leverantörsdagen lockade 360 leverantörer från 25 länder.

– Den här dagen är jätteviktigt för oss eftersom vi ska bygga så mycket. Vi behöver hjälp av internationella leverantörer, de svenska räcker inte till, säger Niklas Bergman, förvaltningschef.

På måndagen fick han dra tillbaka en upphandling eftersom det inte inkom några anbud. Det var Sockenplan etapp 1, en berg- och anläggningsentreprenad, som inte lockade några entreprenörer.

– Många prekvalificerade sig, men ingen lämnade anbud. Jag hoppas att det här inte ska påverka tidplanen, men vi var ute i så god tid så jag tror inte det.

Niklas Bergman konstaterar att det inte är rusning till jobben.

– Vi har en högkonjunktur i den här branschen och behöver få in fler aktörer. Vi vill ha bra konkurrens för att bygga kostnadseffektivt och vi utesluter ingen som uppfyller våra kvalificeringskrav. En utmaning är att få in anbud från nordiska aktörer.

En av de utländska aktörer som var på plats på leverantörsdagen var China Railway Tunnel Group, CRTG, som nyligen tilldelades kontrakt på tre arbetstunnlar i Nacka.

– Vi siktar på att även få bygga huvudtunnlar. Det känns naturligt när man ändå är etablerad på plats, säger Cecilia Malmsten, commercial manager för CRTG i Sverige.

Hon håller nu på att bygga upp den svenska organisationen.

–  Det går bra för oss med rekryteringen, det finns ett stort intresse och många hör av sig till oss. Flera av de underentreprenörer vi kommer att samarbeta med har jag träffat här på tidigare leverantörsdagar så för oss så fyller dessa dagar sitt syfte. 

Ett annat utländskt bolag som hoppas på uppdrag i tunnelbaneutbyggnaden är det spanska bolaget Sice, som jobbar med tekniska system och installationer.

– Vi har redan jobb för Trafikverket i Förbifart Stockholm, men tunnelbanan är ett intressant projekt för vår expansion i Sverige, säger Enrique Perez, ansvarig för den nordiska marknaden på Sice Nordic AB.

I utbyggnaden av tunnelbanan är bland annat arbetstunnlarna för förlängningen av den blå linjen till Barkarby är i full gång. Under nästa år kommer arbetet i Nacka att dra igång med arbetstunnlar, samt med upphandling av huvudtunnlar. Även i Söderort ska flera arbeten igång.

– I både Järfälla och Nacka har vi klart med alla tillstånd. Järnvägsplanen för Nacka har precis blivit godkänd, säger Niklas Bergman.

I oktober blev det även klart att utbyggnaden utökas med ännu en linje, den mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Sverigeförhandlingen kom under våren 2017 överens med Region Stockholm om att bygga en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö, via Liljeholmen. I Sverigeförhandlingens avtal fanns finansiering för att starta planeringen av projektet under 2022, men efter en överenskommelse mellan Region Stockholm och Stockholm stad beslutades att tidigarelägga projektet och starta under 2020.

Enligt Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm, så är utbyggnaden av Stockholms tunnelbanesystem en historisk offentlig investering.

– Vi har byggt vår stad kring tunnelbanan, och vi är väldigt stolta över vår tunnelbanesystem som är ett av de största i världen i relation till folkmängd. Men vi siktar på mer.
Målet är att bli ”The capital region of public transportation”.
– När vi nu ska bygga ut behöver vi hjälp av er, sa Kristoffer Tamsons med adress till alla de entreprenörer från hela världen som besökte leverantörsdagen 2019.