Nyheter

Först ut att påla med grönt stål

Tre personer i varselkläder och hjälmar som tittar på pålningsmaskinen som arbetar på kajen vid anläggandet av Skellefteå Port.
Peabs projekt i hamnen är i full gång. Ett krav på leverantörerna är hållbara materialval. Foto: Peab

Peab blev först ut i grund- och anläggningsbranschen att använda pålar som producerats med SSAB Zero, ett stål tillverkat i stort sett utan fossila utsläpp. Materialvalet minskar koldioxidutsläppen med cirka 80 procent jämfört med om samma pålar hade tillverkats med traditionellt stål.

Port of Skellefteå blir norra Sveriges nya logistikcenter. Det nya hamnområdet blir 7 700 kvadratmeter stort och utvecklas för att kunna ta emot fler och större transporter.

– Norra Sverige har alltid varit viktigt för Peab, av många skäl. Här finns både affärer och en viktig del av hela Sveriges framtid med den gröna omställningen. Port of Skellefteå är ett bra exempel på detta och vi vill så klart spela en viktig roll i den utvecklingen​, säger Jesper Göransson vd Peab.

Två män och en kvinna i hjälmar och varselkläder står framför en hög med pålar av fossilfritt stål, SSAB Zero.
Peabs vd Jesper Göransson tillsammans med Thomas Hörnfeldt, chef hållbara affärer SSAB och kommunalrådet i Skellefteå Evelina Fahlesson. Foto: Peab

Stora satsningar i regionen

– Utvecklingen av det nya hamnområdet vid Port of Skellefteå kommer att ha en avgörande roll i samhällsomvandlingen och för de industrietableringar som sker här. Hållbarhetstänket är viktigt i alla delar av projektet och tillsammans med Peab vill vi bygga Sveriges mest hållbara kaj. Det är glädjande att vi är först ut med att använda pålar av återvunnet stål producerade utan fossila utsläpp och det är ett tydligt bevis på att vi omsätter vår vision till verklighet, säger Therese Bäckström Zidoli, funktionschef vid Skellefteå kommun.

Närbild på pålarna tillverkade av fossilfritt stål.
SSAB Zero är ett material baserat på återvunnet stålskrot och producerat med fossilfri el och biogas. Foto: Peab

Återvunnet stålskrot

Ett krav på leverantörerna är hållbara materialval. Det tillgodoser Peab genom att bland annat använda ECO-betong med lägre klimatpåverkan från Swerock och pålar av SSAB Zero. Den volym återvunnet stål som SSAB levererat till Peabs projekt i hamnen räcker till cirka en fjärdedel av pålarna.

– Vi är glada att vårt utsläppsfria stål kan bidra till att minska klimatpåverkan i utbyggnaden av Port of Skellefteå. Tillsammans med partners som Peab lägger vi nu grunden för en fossilfri framtid, säger Thomas Hörnfeldt, chef för hållbara affärer på SSAB.

I höstas invigdes världens första byggnad med fossilfritt stål, som Peab byggde på uppdrag av Wihlborgs.

Port of Skellefteå

  • Bygget av Port of Skellefteås nya kaj utförs i partnerskap mellan Skellefteå kommun och Peab Anläggning.
  • Projektet hade byggstart i januari 2024 och beräknas vara färdigställt i slutet av 2027.
  • Den nya kajen blir 275 m lång, 28 m bred och med ett djup på 12,5 m. Det är både längre, bredare och djupare än befintliga kajer. Kajen blir 7 700 kvm stor till ytan med en intilliggande terminalyta om ca 61 000 kvm.
  • Skellefteå kommun och Peab arbetar tillsammans för att aktivt minska klimatpåverkan i projektet.
  • Genom att använda stålpålar i SSAB Zero minskar koldioxidutsläppen med ca 80 procent jämfört med om samma pålar hade tillverkats med traditionellt stål.
  • Skellefteås samhälls- och industriutveckling gör att dagens hamn behöver kunna ta emot större fartyg och en större godsvolym. Skellefteå kommun har som ambition att ställa om godstransporter från väg till båt och järnväg. Därför är ett nytt hamnområde med en ny kaj som klarar kraven nödvändig.