Första uppdraget för första batteridrivna pålkranen

Första uppdraget för första batteridrivna pålkranen
Fredrik Alkema, produktionschef och Morgan Sjögren, maskinchef på Aarsleff Ground Engineering. Bild: Henrik Ekberg

Världens första helt batteridrivna pålkran är nu ute på sitt första uppdrag – i Mölndal och bygget av Goco health innovation city.
– Kapacitetsmässigt klarar den lika mycket som en konventionell, och den är betydligt tystare, säger Morgan Sjögren, maskinchef på Aarsleff Ground Engineering.

Bygget av det nya life science-klustret i Mölndal har pågått sen i början av förra året. Bakom miljard-satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och Balder. Bygger gör BRA Bygg och för grundläggningsarbetet anlitas Aarsleff Ground Engineering, som nu har påbörjat pålningsarbetet för ett av delprojekten, precis bredvid Astra Zenecas anläggning vid E6:an i Mölndal. 

Vid platsen finns två pålkranar, en konventionell och den nya batteridrivna PMx2e, tillverkad av finska Junttan. Den batteridrivna pålkranen levererades till Aarsleff Ground Engineering i förra veckan och har nu kommit på plats i Mölndal. Den konventionella pålkranen är en räckviddsmaskin med en slagvikt på max fem ton. Den batteridrivna är en mer kompakt kran med en slagvikt på max sex ton.  

– Dessa båda kompletterar varandra bra, men man har inte gjort något avkall på kapaciteten i den batteridrivna. Det är dessutom ett högre vridmoment i den, därmed kan fler funktion aktiveras, säger Morgan Sjögren.

Arbetstiden för ett batteri är fyra till sex timmar och med två batterier, som den nya kranen är utrustad med, så klarar man alltså en heldag utan problem. Varje batteri är på 396 kilowatt. Batteriet, som väger 4,7 ton, används också som motvikt i pålkranen.

– Den klarar 18 meters pålar. Pålarna skarvas sedan för att komma ner till berget. I det här projektet behöver vi gå ner till cirka 40 meter för att nå berget. Totalt ska 176 pålar bankas ner här, berättar Morgan Sjögren.

Just nu drar pålkranen, som väger närmare 65 ton, upp lerproppar för att förbereda för pålarna. En batteridriven pålkran har färre rörliga delar och saknar olja, vilket betyder färre serviceintervaller för olja och filter och därmed också färre stillestånd och minskade kostnader.

Väl framme precis intill kranen är det endast pumparna som hörs, när inte någon påle slås ner, vill säga.
– Det är en stor fördel, arbetsmiljön blir betydligt bättre. På en vanlig motordriven så krävs det att man drar upp varvtalen rejält vid vissa manövrar och då låter det väldigt mycket. Sen låter det förstås lika mycket från båda maskinerna när en påle slås ner, det är inte mycket att göra åt.

Det är när kranen körs runt på arbetsplatsen som den drar mest batteri, säger Morgan Sjögren.
– Men det blir spännande att se hur mycket den faktiskt drar för att se om tillverkarens uppgifter stämmer. Här i Göteborg är det mycket lera och därför krävs inte så många slag. Har vi tur så klarar vi nog en heldag på endast ett batteri, säger Fredrik Alkema, produktionschef på Aarsleff.

I en av de närliggande bodarna finns batteriladdaren som är mobil och väger 130 kilo. Med den nya batteridrivna kranen beräknar Aarsleff minska utsläppen med 35 000 kilo CO2 och spara 14 000 liter diesel. Totalt har Aarsleff Ground Engineering åtta pålkranar i sin maskinpark, varav då en som inte brummar. 
– Det är häftigt att vara först i världen, säger Morgan Sjögren.

Relaterade artiklar

Kigge Nilsson, Head of Relations, Isobetong
Anna Henriksson, vd, Sverigehuset
De vinner tävlingen om Avenyn
Nu är Karlatornet högst i Norden