Fransk expert

Fransk expert
Experten uppträdde mycket civiliserat på halkbanan och gjorde en kontrollerad undanmanöver i 50 km/t.

Det vore intressant att försöka reda ut ­varför just Frankrike är ett så starkt land inom ­fordonsindustrin. Ingenjörskonst är kanske inte det första man tänker på när någon säger Frankrike, ändå har man fortfarande tre starka varumärken i den bransch där konkurserna härjat hårdare än digerdöden gjorde på sin tid.

Men efter att ha tillbringat en del tid i detta vackra land så inser man att just små transportbilar är lika viktigt i den franska kulturen, som ost, baguette och vin. För eftersom det fortfarande är så att man kan gå till en slaktare och köpa kött, en brödaffär (OBS! inte bageri) och köpa bröd och en mejeributik för att köpa ost så transporteras det dagligen varor av alla de slag till mängder av småbutiker. 
Rent filosofiskt kan jag sörja att vi i Sverige anammade industrialismen så hårt och var så ­duktiga på att rationalisera allt, inte minst sättet vi handlar mat på. Nu är vi tydligen så pass många som känner likadant att vi kan köpa grottlagrad Gruyére på Coop, men ändå. 
Så i detta, de små skåpbilarnas hemland, har ­Peugeot nu släppt sin nya Expert. Och för tio år sedan hade det varit lika intressant som svensk hushållsost eller en ­tredagars vinsats, men numera finns det minst lika ­mycket att skriva om som när det släpps en ny personbil. För grunden för nya Expert är samma bottenplatta som för Peugeot 308, vilket är en modern familjebil i mellanklassen. 
Det innebär att man kan plocka över både aktiv och passiv säkerhet från en vanlig personbil och se till att nya Expert kammar hem full pott i Euro NCAP. Behöver du sedan skjutsa större delen av fotbollslaget eller en femma hockeyspelare plus målvakt och utrustning finns Expert som en niositsig Traveller. 
Utöver det får den bra köregenskaper och ­trevliga motoralternativ av bara farten. Den moderna botten­plattan gör också att den väger betydligt mindre än sin föregångare, vilket läggs på lastvikten istället. 1400 kg lastkapacitet, vilket även gäller för den ­minsta ­modellen. 
Den låga takhöjden på 190 cm är tänkt att underlätta i städer med låga parkeringsgarage och ­portar men håller också nere bränsleförbrukningen. När det kommer till motorerna blir det gott om ­alternativ tack vare kopplingen till 308:an. Från 95 till 180 hästar och dieselmotorer som uppfyller Euro 6. För den snålaste dieseln på 115 hästar ligger bränsle­förbrukningen på 0,51 liter/milen enligt testcykeln, men det som kanske imponerar mer är att 180-hästars­alternativet bara drar en deciliter till.
Och allt detta är naturligtvis mycket bra och ­imponerande saker, men hur fungerar det i praktiken? Ja, nu fick vi bara tillfälle att ta Experten på en snabbsväng genom olika banor på ett inhägnat ­område, men ­köregenskaperna är det definitivt inget fel på, och efter en sväng på halkbanan kan vi konstatera att de aktiva säkerhetssystemen fungerar också. Kupén upplever jag som både rymlig och ovanligt tyst. 
Mitt problem som 195 cm lång har alltid varit att få plats i dessa mindre skåpbilar, men det verkar vara löst numera. Körställningen är som i en familje-van, lite mer upprätt än i en personbil, men inte lika hög som i en större skåpbil. Överlag kan man säga att vi upplever Expert som en personbil, både när det gäller köregenskaper, utrustning och komfort. Nu hade vi ingen möjlighet att testa den på väg eller med last, så detta är sagt med viss reservation. 
Men visst är det så att Peugeot har tagit ett rejält kliv framåt genom att utnyttja sin ­kompetens från personbilssidan på ett betydligt mer aktivt sätt. När det kommer till lastutrymmen och ­annat mer praktiskt så är ju ett plåtskåp ett plåtskåp, och ­förutom lite fiffigare sätt att utnyttja luckor i mellan­väggen för långa saker, eller hänga saker i taket så är det naturligtvis innermåtten som fäller avgörandet när det gäller vad man behöver.
Just kombinationen av storlek och trevliga köregenskaper tror jag gör denna typ av skåpbilar till idealiska hantverkar/småföretagarbilar eller gårds­bilar. Möjligheten att sedan välja en bränslesnål, alternativt en extra stark motor för att dra tungt, gör den mer mångsidig. Men vi kan också konstatera att det riktiga miljö­tänket kring arbetsfordon fortfarande är ovanligt. Utöver några pliktskyldiga elbilar saknar vi hybridtänk och alternativa bränslen inom detta segment. 
Men det kommer. Skåpbilarna har utvecklats enormt de senaste åren, och den utvecklingen kommer att fortsätta. Då är just miljötänket nästa naturliga steg. Vi noterar också att den kommer som fyrhjuls­driven, vilket säkerligen glädjer många som ­måste fram oavsett väglag, dessutom i en uppsjö olika modell­utföranden. 
Peugeot tänker definitivt ta marknads­andelar bland transportbilarna i Sverige och kommer nog att lyckas.

Henrik Fitinghoff