Nyheter

Genombrott med millimeterpassning

Klockan 14.15 på fredagen tog sig borren igenom det återstående berget i den 57 km långa Gotthard Basistunnel, världens längsta järnvägstunnel.

Inför publik och TV-kameror rasade bergväggen som skilde de båda tunnelhalvorna åt i den ena av de två parallella tunnlar som byggs genom Alperna sedan 1993.

I dag var det genombrott i den östra tunneln, efter årsskiftet ska samma sak hända även i den västra tunneln.

Tunnlarna borras från två håll. Om avvikelsen vid mötet är större än 25 cm i sedled och 12,5 cm i höjdled blir det böter. Efter genombrottet kunde man konstatera en avvikelse på 8 cm i sidled och 1 cm i höjdled.

När den första Gotthardtunneln byggdes 1880 blev avvikelsen 33 cm. Då hade man inte hjälp av satelliter för inmätningen.

Avsikten med tunnelbygget är att minska lastbilstrafiken genom landet. Då tillhör Schweiz ändå ett av de länder som redan idag transporterar mest gods på järnväg, 62 procent. Snittet för Europa är 17 procent och i grannlandet Italien transporteras endast 9 procent av godset på räls.

För en smidig transport mellan norra och södra Europa blir den nya Gotthardtunneln en viktig länk när den öppnas för trafik 2017. Men den italienska anslutningen för trafiken ner mot Milano har fastnat i byråkrati och på brist.

Som brukligt är har även borren i Gotthardtunneln ett namn. Gaby heter hon. I Sverige har vi vant oss vid att få rapporter om borren Åsa i Hallandsåsen.