Nyheter

Gnällspikarna kan <br></br> lyfta företaget

Besvärliga medarbetare kan vara en chefs mardröm. Men de kan också berika verksamheten. Genom att lyssna på gnällspikarna kan du utveckla företaget.

Organisationskonsulten Hans Gabrielson på A&O Organisationsutveckling delar in besvärliga medarbetare i två grupper. Den ena är de kritiska medarbetarna som egentligen struntar i företaget. Den andra är de som är kritiska, men lojala i grunden.

— Dem ska man lyssna på, de är jätteviktiga för de vill verksamheten väl. Det är bara bra för mig som chef om det känns som en blåslampa, för det påminner mig om att jag måste vara genomtänkt, väl förberedd på möten och inte skjuta från höften, säger Hans Gabrielson.

De illojala gnällspikarna ska man också lyssna på, men bara till en gräns.
— Det finns människor som styr sin omgivning med sitt gnäll och får folk att tycka synd om sig. Jag har stött på några sådana, som har förlamat en hel grupp. En sådan person måste du tala klarspråk med.

Det kallas tydligt ledarskap.
— Du måste uppträda så att du inger respekt på ett positivt sätt. Är du respekterad i din chefsroll kan du ta tag i de svåra situationerna och driva dem på ett kraftfullt sätt. Då kan du inte vara en i gänget, inte vara bästa kompis. Och du måste föregå med gott exempel. Om du inte själv lever upp till standarden kan du inte driva processer mot folk som inte uppför sig, säger han.

Det är det svåra med ledarskapet och gör ledarskapet till en profession i sig, anser Hans Gabrielson.
— Alla skulle prova på att vara chef en period och upptäcka att det inte alltid är så glasklart vad som är rätt och fel.

Elisabeth Vene / Ny Teknik

Fakta / Fyra sätt att handskas med jobbiga medarbetare

• Sätt dig med medarbetaren och beskriv på ett tydligt sätt hur du uppfattar samarbetet. Var noggrann med fakta, överdriv inte.

• Tala om att du vill lösa problemet och att du förutsätter att din medarbetare vill detsamma. Var beredd att gå till mötes, men var definitivt inte undfallande. Ställ krav på att medarbetaren bidrar till att lösa problemet, men var också beredd att förändra dig.

• Om medarbetaren missköter sitt jobb är det inte ett samarbetsproblem. Då får du agera utifrån det.

• Om du har samarbetssvårigheter med din grupp, prata alltid med medarbetarna en och en, ALDRIG med hela gruppen.