Nyheter

Han valde den norska vägen

Per Anders Quist på bygget i Norge. Foto: Anna Sjöström

Motorvägsbygget E18 Knapstad-Retvet är ett samarbete mellan NCC i Norge och NCC Sverige.
Många svenskar arbetar i projektet.
En av dem är projektchefen Per Anders Quist som började som utsättare i Oslo redan för 17 år sedan.
– Här har jag fått chansen att utvecklas, säger han.

Genom det vackra landskapet mellan Hobøl och Ski, fyra mil sydöst om Oslo, börjar en ny motorväg ta form. Entreprenadmaskiner, avverkad skog, gjutformar och schaktmassor utmed vägkanten vittnar om var den nya vägsträckan kommer att gå.

Entreprenaden E18 Knapstad-Retvet består bland annat av 6,2 kilometer fyrfilig motorväg och är ett samarbete mellan NCC Construction i Sverige och i Norge. Man delar fifty-fifty på kontraktet, som är värt 836 miljoner norska kronor. Beställare är Statens Vegvesen.

Vägbygget är en del av den totala infrastruktursatsning som pågår i Norge för tillfället. När oljebranschen befinner sig i lågkonjunktur väljer staten att satsa pengar på att underhålla och utveckla infrastrukturen i landet. Behovet av arbetskraft är stort på anläggningssidan.
– Vi är väldigt många svenskar i projektet från NCC i Sverige, men också från norska NCC,  säger Per Anders Quist, projektchef med ansvar för bland annat projektets ekonomi, framdrift, personal, KMA och kontrakten med kunden.

Projektledningen sitter i ett kontorshus i ett industriområde i Spydeberg. En bit bort ligger en gigantisk bodetablering med blå NCC-baracker, något som i våra svenska ögon ser ut som ett platskontor.
– Där bor vi, berättar Per Anders. Det är 102 lägenheter på cirka nio kvadrat vardera. Det finns en matsal också där det serveras frukost, lunch och middag. Här i Norge finns inte alls samma husvagnskultur som i Sverige.

Motorvägsbygget är utmanande på många sätt. Dels är det mycket jord som ska schaktas och berg som ska sprängas bort, närmare 1,6 miljoner kubik handlar det om totalt, dels har man kvicklera i marken på flera ställen vilket gör att grundläggningen blir avancerad.
– I dessa områden fyller vi med lecakulor, EPS eller skumglas, som är ett lättare material.

En av de mer avancerade etapperna är bron vid Hobølelva. Det ska bli en 6-filig, 290 meter långoch cirka 28 meter bred bro, vilket gör den till Norges bredaste!
– Eftersom vi bygger den på kvicklera har vi fått borra stora stålrör 60 meter ner till berget, tagit ut leran och fyllt med armering och betong. Det svåra har varit att vi borrat i sidled och gjort lutande pelare, något som inte gjorts tidigare i Norge på så stora och djupa pelare.

Vi åker vidare utmed bygget men stoppas av en vakt eftersom man precis ska genomföra en sprängning.  Säkerhet är något som prioriteras.
– Man har generellt sett mycket fokus på säkerhet här i Norge. Byggherren, på det här bygget Statens Vegvesen, tar ett stort ansvar och har hårda kontroller, säger Per-Anders Quist.

Han tycker överhuvud taget att det är ordning och reda på norska byggen, både personal-, kvalitets- och säkerhetsmässigt. Eftersom han arbetat i fyra länder, utöver Sverige och Norge även på Grönland och i Dominikanska Republiken, så har han lite att jämföra med.

Byggvärlden passar på att prata med några andra svenska anläggare som också parkerat bilen i väntan på smällen.

Vad är bättre med att jobba i Norge?
– Man tjänar ju bättre här, säger Peter Johansson på bred värmländska. Vi får inget traktamente, men vi betalar bara 53 kronor om dagen för mat och husrum.
Dessutom tilltalas han av att jobba skift.
– Jag jobbar sju dagar och är sedan ledig i sju dagar. Det passar mig perfekt som har två barn hemma. Jag har mer tid än många andra föräldrar med mina barn.

Finns det några tydliga skillnader mellan Sverige och Norge, några kulturkrockar?
– Lunchen, svarar Per Anders Quist direkt. Här har man inte samma lunchkultur som i Sverige. Man går inte ut och äter vanlig mat utan man har med sig mackor hemifrån.
Några andra skillnader som nämns i farten är att arbetsveckan är kortare i Norge, 37,5 timmar, att norrmännen ofta bara tar ut tre veckors sommarsemester och att man inte har någon karensdag när man är sjuk.
– Men det som gör att jag trivs så bra här är att jag har så fantastiska kollegor, en fin arbetsmiljö, bra chefer och att jag fått chansen att utvecklas.

Hur ser norrmännen på svenskarna?
– De gillar svenskar, men de tycker också om att jävlas med oss, skrattar Per Anders. Jag tror att de svenskar som pendlar är väldigt fokuserade på jobbet när de väl är här och jobbar. Men jag tycker inte om att generalisera. Det finns alla olika typer av folk, oavsett om man är svensk eller norsk.

Per Anders Quist tillhör själv pendlarna, en lite ovanlig situation för honom eftersom han tidigare alltid bott i Norge när han jobbat där.
– När jag fick mitt första jobb i Oslo 1998 var kravet att jag skulle bosätta mig där. Nu, innan jag fick jobbet på det här projektet, hade jag precis flyttat med familjen till Stockholm. Jag pendlar, flyger till Norge på söndag kväll eller måndag morgon och åker hem på torsdagskvällar.

Hur länge Per Anders Quist tänkt bli kvar i Norge är han inte säker på. Han gör färdigt projektet och sedan får han se vilka möjligheter som dyker upp. Att ombyggnaden av motorvägen som han bygger kommer att bidra till minskad körtid på E18 mellan Stockholm/Karlstad och Oslo känns som ett genomtänkt sammanträffande med tanke på hur många svenskar som är med och bygger den – och hur många svenskar som färdas på den till och från jobbet i Norge. 

 

FAKTA

Namn: Per Anders Quist.
Ålder: 42.
Yrke: Projektchef NCC Norge.
Bor: Stockholm.
Familj: Fru, barn på 6 och 9 år.
Intressen: Älskar att resa, vara ute i naturen, familjen.
Karriär: Började sommarjobba som asfaltsläggare på NCC i Gävle 1992. Jobbade som utsättare på NCC i Söderhamn från 1995. Fick jobb på NCC i Norge 1998. Jobbade åt NCC på Grönland 2000 (byggde flygplats), NCC Dominikanska Republiken 2001 (damm och tunnlar), tillbaka i Norge 2004. Har jobbat som projektchef sedan 2010.
Det bästa med Norge: Naturen, Oslo och vännerna där
Det bästa med Sverige: Närheten till familjen och ungdomsvännerna, mataffärerna!

 

FAKTA Projektet

Projekt:  6,25 km 4-filig motorväg Knapstad – Retvet.
Byggtid: Januari 2014 – september 2016.
Beställare: Statens Vegvesen.
Entreprenadform: ”Hovedentreprise”.
Kontrakt: 836 miljoner norska kroner.

 

Fakta anläggningsarbetet

Sprängning/massaflytting av berg: 735 000 kubikmeter.
Massaflytting av jord: 815 000 kubikmeter.
Broar och andra betongkonstruktioner: 10 stycken.
Betong: 28 000 kubikmeter.
Asfalt: 80 000 ton.
Borrade och gjutna stålrörspelare: 3 100 meter.

Källa: Statens Vegvesen, NCC