Nyheter

Här går borren Åsa genom Hallandsåsen

I dag, 25 augusti 2010, kommer borrmaskinen Åsa att bryta genom och släppa in ljus i den första tunneln genom Hallandsåsen. Ett genombrott som tagit 17 år av besvikelser, skandaler, schabbel och önsketänkande.

Det första av de två tunnelrören på vardera 8,7 kilometer är dock färdigborrat. Och det är ett stycke svensk bygghistoria.

Tunnelbygget startade 1993 och enligt planeringen skulle den dåvarande borrmaskinen Hallbor kunna blåsa genom åsen på rekordfart.

Redan 1996 skulle tunnlarna vara klara – till en kostnad av en drygt miljard kronor. Men Banverket hade valt att bygga tunnlarna i den mest söndervittrade och svårbearbetade delen av åsen. Det gick snett på en gång. Bergsmassor rasade in i tunneln, vattnet forsade.

Hallborr kom inte längre än 13 meter. Den dåvarande entreprenören Kraftbyggarna, som ägdes av Vattenfall, fick efter ett par år dra sig ur projektet.

Skanska tog över men körde fast i alla försöken att förstärka och täta det besvärliga berget. Efter miljöskandaler med förgiftade kor, döda fiskar, långvariga förseningar och kostnader som sköt i höjden fick också Skanska erkänna sig besegrat. Men bara delvis.

2003, då tunnelbygget legat i träda i över fem år, gjorde Skanska comeback tillsammans med den franska entreprenören Vinci.

En som varnade för att återuppta tunnelbygget igen var den dåvarande generaldirektören Bo Bylund — som ansåg att tunneln inte skulle bli samhällsekonomiskt lönsam.

Men 2005 kom bygget igång igen och en ny skräddarsydd borrmaskin från tyska Herrenknecht började äta sig genom åsen.

Delar av åsen har också frysts ned — något som kraftbyggarna föreslog redan i början av 1990-talet.

Också efter nystarten 2005 har Skanska-Vinci har haft väldiga svårigheter att ta sig fram genom åsen. Det är egentligen bara de senaste två månaderna man haft flyt i borrandet.

Och nu är de hårt prövade tunnelbyggarna genom. Och de tror, tack vare erfarenheterna från det första tunnelröret, att det ska bli lättare att borra det andra tunnelröret.

Under hösten kommer maskinen att monteras och backas tillbaka till det södra påslaget. I vår börjar man borra den andra tunneln.

2015 ska det hela vara klart. Till en kostnad av 10,5 miljarder kronor om det inte händer några allvarliga missöden.

Här sänder Trafikverket genombrottet live

Se bildspel från genombrottet på tidningen Ny Tekniks nätupplaga