I oktober dömdes den norska träfibertillverkaren Hunton Fiber i Patent- och marknadsdomstolen för överträdelse av den svenska marknadsföringslagen i en tvist med den svenska branschorganisationen Swedisol. Nu väljer Hunton att överklaga domen.
2018 stämde branschorganisationen Swedisol leverantören av träfiberisoleing, Hunton Fiber AS samt Hunton Fiber AB, för överträdelse av marknadsföringslagstiftningen. Hunton AB och Hunton AS fälldes för otillbörlig marknadsföring med motiveringen att marknadsföringen är felaktig och vilseledande.
Hunton menar att den svenska tingsrätten inte har tagit tillräcklig hänsyn till trä- och träfiberisoleringens förmåga att lagra kol under hela dess livslängd.
– Träfiberisolering är unik eftersom den lagrar mer kol under produktens livscykel än den mängd CO2 som släpps ut under produktionen. Om man tar hänsyn till den lagring som sker under livscykeln när man analyserar isoleringens klimatpåverkan, får man därför en positiv CO2-effekt och på detta sätt blir aktiv användning av skogsresurser en del av klimatlösningen, säger Arne Jebsen, VD för Hunton Fiber, i ett pressmeddelande.
Företaget skriver att huvudråvaran i träfiberisoleringen är PEFC -certifierat trä från norsk gran som förädlats och bearbetats vid lokala sågverk nära Gjøvik. Energin som används i produktionen kommer från förnybar norsk vattenkraft.
– För att begränsa den globala uppvärmningen i linje med Parisavtalet måste koldioxidutsläppen minskas ned mot noll. Om du lyckas öka andelen träprodukter i allmänhet kommer mer kol att lagras, vilket hjälper till att nå utsläppsmålen, säger Jebsen.
Mats Björs, vd Swedisol, kommenterar Huntons överklagande: