Nu öppnar Norra Länken

Nu öppnar Norra Länken
Konstverket Skogen. Foto: Mikael Ullén, Trafikverket

Nu på söndag invigs Norra Länken av Kung Carl XVI Gustaf och Kronprinsessan Victoria.
Det är sträckan mellan Norrtull och Värtan som öppnar för trafik.
Byggvärlden följde med Trafikverket på en åktur i tunnlarna.

Vi åker mitt i vägen. Eftersom vi är ensamma nere i tunnlarna har vi tagit oss den friheten. Vi har kört in från Haga norra, E4, och åker mot universitetet. Tunneln är tvåfilig och enkelriktad.
– Som ni märker går tunneln lite upp och ner. Det beror på berget, men också på att vi inte var först i berget, det fanns redan en mängd tunnlar som korsar över och under, säger Mikael Lundborg, projektingenjör på Trafikverket.

På höger sida finns en kulvert för drift- och underhållspersonal och här finns 15 stycken driftsutrymmen. Framme vid Frescati är mötas man av grön infärgad betong och ledbelysning som lyser grönt på kvällarna. Alla stora jobb är klara. Just nu pågår en del slutbesiktningar och några mindre arbeten som montering av ledbelysning utanför tunnlarna. Vissa tester utförs också, för att se att allt fungerar som det ska, som trafikövervakning, ventilation och brandbekämpning.

– Jag tycker det är skoj att vi äntligen får öppna så att stockholmarna får glädje av Norra Länken. Jag väldigt stolt över vad vi åstadkommit, säger Lars Lilja, projektchef.

Sommaren 2006 påbörjades en del av grävarbetet och under hösten 2007 var de stora entreprenaderna i gång.
– Stockholm har stor inflyttning och det ställer krav på vägar och kollektivtrafiken. Byggen som exempelvis Norra Djurgårdsstaden och Hagasstaden gör också att kraven ökar. På Valhallavägen och Lidingövägen är trafiken svår i dag och med Norra Länken så räknar man med en halvering av trafiken där, säger Lars Lilja.
Förutom en bättre trafikmiljö så förbättrar det också miljön för de som bor i områdena.

Sträckan mellan Norrtull och Värtan är cirka fyra kilometer lång, varav tre kilometer är tunnlar. Det är den ursprungliga Norra Länken, som sedan utökades med de andra delarna. Den 30 november öppnar hela den sträckan utom kopplingarna mot Hagastaden och rampen ner från Roslagsvägen vid Frescati.
– Att öppna rampen skulle vara att lura ner bilisterna i en återvändsgränd, eftersom de resterande tunnlarna inte är öppna, säger Lars Lilja.

Hela tunnelsystemet är övervakat dygnet runt av Trafikverkets trafikcentral Trafik Stockholm och det finns över 500 kameror i tunnlarna. Kamerorna upptäcker exempelvis fordon som stannat i tunneln och då kan trafikledningscentralen varna övriga trafikanter med hjälp av de styrbara skyltarna och dirigera Vägassistans till platsen. Föraren i bilen som stannat kan sitta kvar i bilen eller gå till närmaste hjälprum. I hjälprummet finns informationstavlor, hjälptelefon och handbrandsläckare.
– Skulle någonting hända är insatstiden max sex minuter, säger Mikael Lundborg.

Om en brand skulle utbryta i tunnlarna sätts flera system i gång. Rök känns av med kameror, värme med värmedetektorer och fläktar i tunnlarna aktiveras för att kontrollera rökspridningen. Tunnlarna töms på trafik och inga nya fordon släpps in.

I tunnlarna finns även utsmyckningar.
I Norra Länkens tunnelsystem delar sig vägen på sex ställen och det är i dessa trafikplatser som den konstnärliga gestaltningen finns. Varje plats blir på så sätt lätt att känna igen.
– Konsten underlättar orienteringen och bryter av de monotona tunnlarna. Dessutom blir miljön attraktivare, säger Lars Lilja.

Varje plats har fått färgat ljus i taket, bilder längst väggarna och en större utsmyckning i mitten. Bilderna är fotografier av Mattias Klum och samtliga fotografier är tagna i norra Stockholm. Fotografierna har skrivits ut på reflekterande film, samma som i trafikmärken, och de olika segmenten lyses upp när de träffas av bilarnas lyktor.
– Vi ville få med rörelsen, säger Pål Svensson, konstnären som tillsammans med arkitekten PeGe Hillinge och en arbetsgrupp har arbetat fram grundidén till konstverken.

Konstverken kallas Ängen, Vassen, Skogen, Vinter och Vatten. De har alla fått olika Vid Vassen står hundratals strån i plexiglas som gungar när fordonen åker förbi. När man åker förbi Vinter ser man ett stort, bländande vitt och glittrande klot täckt av rimfrost.
– Vi ville att det skulle vara vitt hela tiden. Och kommer det smuts på, så bildas det ny rimfrost. Med jämna mellanrum kommer klotet att avfrostas och på så sätt får man alltid en vit yta i de annars ganska gråa tunnlarna, säger Pål Svensson.

30 november, klockan 13.00, startar den officiella invigningen av Norra Länken. På Tingshusslätten i Hagaparken blir det tal av Stockholms stads finansborgarråd Karin Wanngård, Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm, infrastrukturminister Anna Johansson och H.M. Konungen Carl XVI Gustaf. Klockan 14 kommer Kungen och Kronprinsessan Victoria att inviga Norra länken och trafikpåsläppet sker på Trafikplats Värtan, Trafikplats Roslagstull, Trafikplats Frescati, Trafikplats Haga Södra.

Relaterade artiklar

Ny chef för Veidekkes tunnelverksamhet
Hon ska leda Skanskas bostadsutveckling i Stockholm
Överklagad tunnelbaneupphandling prövas inte
Hon ska leda RO-Gruppens nya bostadssatsning