Nyheter

Nykomling med X-tra allt

Detta är den första bilen som kommer till Europa och som bygger på Subarus helt nya "Subaru Global Platform". Foto: Henrik Fitinghoff

Det som skulle bli ett tredje märke på samma plattform, och därmed en gäspning blev istället något… tja, typiskt Mercedes.

Man kan utan omsvep säga att alla bilmärken har sin företagskultur, vilket märks när det ska vara pressvisningar och andra evenemang. Volvo gör på sitt vis, Nissan på sitt och så vidare. Detta är första gången jag blir inbjuden till Mercedes, och även om det är märkets transportbilsavdelning som står för fiolerna så är det uppenbart att detta verkligen ÄR Mercedes tillställning.

Allt andas lite dämpad lyx och flärd. Inget vräkigt, utan mer ”vi vet vad vi är och behöver därför inte skryta”. Även journalistkollegorna sticker ut. För det första är det betydligt fler än det brukar vara, två grupper svenska journalister och en dansk grupp, för det andra drar en sån här visning tidningar som normalt sett inte nedlåter sig till att åka på en pickup-visning.

Och jag tänker att det är bra. Bra att Mercedes rullar in pickupsegmentet med buller och bång och därmed lockar media som normalt sett struntar i den här typen av ”arbetarbilar”. Jag tänker samtidigt att det onekligen blir lite pinsamt med tanke på att detta är en Nissan-pickis med Merca-stjärna i fronten. Men det var innan jag kört den och hört presentationen, för nu kan jag inte riktigt säga det längre.

Mercedes har mycket riktigt ett samarbete med Nissan om den här pickupen, vilket alltså även gör den till syskon med Renault Alaskan. Trots detta har alltså Mercedes lyckas injicera en hel del av sitt eget DNA i denna pickup.

Det som är alldeles uppenbart för alla som suttit i en Nissan Navara eller Renault Alaskan är att inredningen är helt annorlunda. Ska jag försöka förklara så är det som att Mercedes slitit bort instrumentbrädan, polerat upp torpedväggen och satt dit en läsplatta i mitten.

Eller, det där lät kanske inte så snyggt, men det är det. Hela förarmiljön får betydligt mer rymd och ljus än i Navara/Alaskan och tyskarna är ju fenomenala på att skapa en perfekt blandning av futurism och klassisk lyxkänsla.

Alla som kört en modern Mercedes vet att den här ratten mellan stolarna sköter själva gränssnittet, vilket också gäller i X-Klass. Det är knappast intuitivt, men med lite övning går det riktigt bra att navigera mellan radiokanaler eller kameravinklar.

Det som sedan inte syns, men som egentligen är det mest intressanta, är att Mercedes ökat spårvidden med 70 millimeter. Man har också gjort karossen 30 millimeter högre och 50 millimeter bredare.

Om du tycker det låter lite har jag varit på otaliga presskonferenser där man haft halvtimmeslånga utläggningar om hur mycket 13 millimeter gör på bredden i en ny kaross. Till dessa bilars försvar kan jag säga att det faktiskt gör märkbar skillnad, så fem centimeter är en avsevärd skillnad.

Varför man gör det?

– Vi vill att våra kunder ska få en Mercedes-känsla även i X-Klass, med stabila vägegenskaper och gott om utrymme i kupén, säger Fredrik Wahrolén PR- och kommunikationschef på Mercedes Benz i Sverige.

Därmed gjorde inte Mercedes det många hade förväntat sig, nämligen att ta en Nissan och sätta dit sin egen stjärna och kalla den X-Klass. Så hur mycket är Nissan då?

Ja i den modell som heter 250D och som nu kommer att säljas är det ram och drivlina som är från Nissan, vilket kanske ändå verkar mycket. Men efter en provkörning kan jag intyga att jag inte känner mig särskilt invand i X-Klass, trots att jag kört 2500 mil i en Navara. Detta är en Mercedes, trots motor och drivlina.

Men om nu någon känner att det ändå inte räcker så säljstartas toppmodellen X 350 d 4MATIC med diesel V6:a på 258 hästar och permanent 4MATIC fyrhjulsdrift under 2018. Det är alltså samma motor som i exempelvis E 350 Diesel och Mercedes egen fyrhjulsdrift.

Men det man alltså lyckats med är att plocka in en egen känsla i X-Klass, med sin Mercedes Intelligent Drive, Apple CarPlay och själva gränssnittet. Instrumentpanelen är nog det snyggaste jag sett i någon serietillverkad pickup någonsin, och är en perfekt blandning av 50-talskänsla och futuristisk design.

Jag är kanske inte jätteförtjust i trädetaljerna som finns som tillval, det andas lite för übertyskt för min smak, men det är ju tillval. Stolarna är fantastiskt sköna och ger den lyxkänsla du vill ha om du ska köra långt.

Köregenskaperna är det svårt att uttala sig om så här efter någon timmes provkörning. Men motorn är pigg och visst uppför den sig bra i slalombanan. Sedan håller jag inte med om att detta är den första premiumpickupen i segmentet. Amaroken med sexa, och kanske till och med gamla Navaran med sin sexa gör nog anspråk på den titeln också.

Men Mercedes tillför verkligen något som inte funnits bland entons-pickuperna tidigare, och jag tror ärligt talat att hela segmentet kommer att vinna på att Mercedes blandar sig i leken. Detta kommer att locka nya kunder till pickuperna, även om de flesta naturligtvis kommer att vara egenföretagare i form hantverkare samt skog- och jordbrukare. Men nu kanske chefen på ett större företag kan tänka sig en pickup som leasingbil också.

– X-Klass ligger under vårt traqnsportbilssegment, men vi förstår ju vilken potential den har så den kommer nog att stå i många bilhallar också ute hos handlarna, säger Fredrik Wahrolén.

Därmed sätter han också fingret på pickupens potential som ”crossover” mellan en vanlig bil och en transportbil. En pickup kan vara både och, och frågan är om inte svenskarna är på väg att på allvar upptäcka det.