Nytt landmärke gör Helsingborg saltare

Nytt landmärke gör Helsingborg saltare
Ett hotell- och kongresscentrum, butiker och bostäder. Saltkristallerna heter projektet som kan bli Helsingborgs nya landmärke.

– Vi tyckte att det var viktigt att fortsätta med en tydlig kvartersstruktur, och att formspråket var modernt, inte minst eftersom vi ligger nära Dunkers kulturhus, säger Anna Hjort, arkitekt på Sweco.

Swecos förslag, som har tagits fram i samarbete med danska arkitektbyrån Schmidt/Hammer/Lassen, föll juryn i smaken när en arkitekttävling för det centrala läget i Helsingborgs hamn nyligen avgjordes.

Saltkristallerna, som området heter, ska bestå av två kvarter, med ett hotell- och kongresscentrum, butiker, kontor och 130 lägenheter.

Själva hotell- och kongresscentrumet planeras bli 17 000 kvadratmeter stort.

– Arkitekturen påminner om en del byggnader som redan finns i den här delen i Sverige, till exempel i Malmö, och i Danmark, förklarar arkitekten Anna Hjort.

Förslaget till Saltkristallerna ska nu bearbetas i en detaljplan. Förhoppningen är att de två kvarteren ska stå klara om cirka fem år.

– Men det förutsätter att det inte kommer in några överklaganden. Gör det inte det kan bygget nog starta om lite mer än två år, säger hon.

”Nyskapande arkitektur och tilltalande utformning av stråk och platser som skapar goda förutsättningar för inbjudande promenader, gröna stadsrum och attraktiva platser tillgängliga för alla” skriver juryn i sin motivering.

Relaterade artiklar

Catena bygger en av Nordens största logistikanläggningar
Klartecken för omdiskuterat bygge i Stockholm city
Ukrainakriget ger svårt prognosläge
Minskat byggande förutspås när investeringsstödet slopats