Nyheter

Orolig väntan för betongleverantör

Carina Edblad, vd på Thomas Betong.

Även om inte all betong som Thomas Betong levererar kommer från Gotland så skulle ett cementstopp i Slite påverka bolaget hårt.
– Vi kommer absolut att behöva varsla, säger vd:n Carina Edblad.

Thomas Betong, med huvudkontor i Göteborg, omsätter årligen närmare två miljarder kronor tillsammans med dotterbolaget Sollebrunns Betongelement och hör till de stora spelarna i landet när det gäller leverans av fabriksbetong. Skulle det bli tvärstopp i landets största cementfabrik drabbas förstås bolaget direkt.

 – Stryps flödet därifrån blir det väldigt mycket som påverkas, allt från bostäder, infrastruktur, skolor, sjukhus, ja alla pågående byggnationer och dessutom gruvnäringen, säger Carina Edblad, vd på Thomas Betong.

Thomas Betong levererar betong från flera olika cementfabriker, men en betydande del kommer från Cementas anläggning på Gotland.

– Skulle verksamheten upphöra i Slite kommer vi absolut att behöva varsla, hur många vill jag inte gå in på, säger hon och poängterar att bolaget kommer att beröras på flera plan.
– Även om vi får tag på råvara så kan det vara så att våra kunder tvingas stoppa sina byggprojekt och då kan vi ändå inte leverera.  

Vid ett värstascenario tror Carina Edblad att de samhällsnyttiga projekten, såsom Västlänken, Nya Slussen och Förbifart Stockholm kommer att prioriteras av beslutsfattarna. Thomas Betong är involverade i både Västlänken och Förbifart Stockholm.

Bolaget gör nu, enligt vd:n, vad man kan för att förse bland annat Svensk Betong, Byggföretagen och Svenskt Näringsliv med fakta, kunskap och information. Internt så arbetar man med konsekvensanalyser och tittar på olika scenarier beroende på utfall i frågan.

– Vi har naturligtvis sonderar möjligheten att importera annan cement eftersom vi har egen logistik. Men på kort sikt går det inte att ersätta den mängden som tillverkas på Gotland fullt ut eftersom terminallogistiken och strukturen inte är uppbyggd på det sättet i Sverige. Det tar tid att bygga upp detta, dessutom ska råvaran certifieras och godkännas, sådant tar också tid. Detta går inte att lösa till november eller årsskiftet, det kan ta ett par år.

Thomas Betong har cirka 500 anställda, inklusive dotterbolagen. Dessutom har man många inhyrda chaufförer knutna till sig. Carina Edblads förhoppning och tro är att regeringen agerar i frågan.
– Jag har svårt att tror att man som politiker kan låta bli att göra något åt detta, och det snart.