Nyheter

Skyhöga kopparpriser förlänger livet på Aitik

I morgon tisdag inviger kungen Boliden nya jättesatsning på koppargruvan Aitik utanför Gällivare. Och det sker när kopparpriserna är rekordhöga.

Boliden har investerat drygt fem miljarder kronor för att fördubbla gruvbrytningen och anrikningen i Aitik från dagens 18 miljoner ton malm per år till 36 miljoner ton.

Det gör att Aitikgruvan med över 400 anställda kommer att leva ytterligare tio år fram till 2025 — garanterat. Och Boliden håller dörren öppen för ytterligare expansion i framtiden.

Här finns både koppar, guld och silver — och molybden, en eftertraktad legeringsmetall i stålindustrin.

Det är tack vare det nya anrikningsverket som man kan börja producera molybden, som är en biprodukt vid kopparframställningen men som inte är lönsam att bryta separat.

När Boliden för fyra år sedan tog investeringsbeslutet låg kopparpriserna på rekordnivån 8 000 dollar per ton. Då säkrade Boliden priserna i fyra år. När finanskrisen lamslog världsekonomin under 2008 halverades kopparpriset – men nu är det uppe på rekordnivåer igen.

Aitikgruvan är ett av världens största dagbrott. Gruvan är lika stor som hela Stockholms innerstad. Den är nästan tre kilometer långt, en kilometer bred och 350 meter djup.

Med det nya dagbrottet Salmijärvi utvidgas gruvan och den tillgängliga malmreserven trefaldigas från 219 miljoner tonn till 630 miljoner ton.

När den nya investeringen ger full verkan från och med 2014 kommer Boliden att producera 100 000 ton koppar per år och 4 ton guld.

Som industriinvestering räknas den nya Aitiksatsningen som en av Sveriges största och Boliden hela det svenska näringslivet vill vara med och sola sig i den kungliga glansen över invigningen på tisdagen.

Inget för höjdrädda

Över 200 gäster flygs upp till Gällivare för att 10.30 påbörja ”Aitik Grand Tour” med en slingrande resa ned i den gamla gruvan, en titt på det nya dagbrotten Salmijärvi, besök i truckverkstaden, den nya malmkrossen, det nya anrikningsverket och det sju kilometer långa transportbandet som ska göra mycket av trucktransporterna onödiga.